De flesta bussolyckor sker ombord på bussen. Foto: SVT

Allt fler bussolyckor i Malmö

Uppdaterad
Publicerad

I Malmö har antalet anmälda bussolyckor nästan dubblerats mellan 2014 och 2015. Enligt olycksdatabasen Strada är Malmö den enda kommun i Skåne med en sådan drastisk ökning.

Under 2014 anmäldes 34 bussolyckor i  Malmö. Under 2015 hade antalet anmälningar nästan fördubblats. Då anmäldes så många som 60 olyckor med buss i Malmö.

Majoriteten av alla bussolyckor som anmäls sker ombord på bussen. Det är vid inbromsningar samt vid på- och avstigning som olyckorna sker.

Olyckdatabasen Strada visar även att det är dubbelt så många kvinnor som råkar illa ut i trafiken jämfört med antalet män.

Ingrid Wallin som är pensionär och  åker buss till vardags, känner sig ofta orolig över bussfärden.

– Ja, det är det som är det obehagliga, när man ska gå av. Det är då det händer, säger Ingrid Wallin.

Ingrid Wallin har problem med synen och får inte köra bil längre. Men kan hon undvika bussen, gör hon gärna det.

– Ja, kan jag, så cyklar jag. Det gör jag, säger hon.

Kvinnor över 65 år

Den mest utsatta gruppen är kvinnor över 65 år. Orsaken till att det är fler kvinnor än män som råkar ut för de flesta bussolyckorna, förklarar Skånetrafiken med att det är fler kvinnor som åker buss. Det har även skett en ökning av resenärer mellan 2014 och 2015 med 6,4%.

Men det är fortfarande ingen förklaring till det ökade antalet bussolyckor i Malmö, även om fler resenärer kan vara en bidragande faktor.

Enligt Anders Wretstrand, docent på K2 Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, kan det finnas flera anledningar till ökningen. Enligt honom behöver det inte vara en oroväckande siffra.

Anders Wretstrand säger att det kan handla om allt från väglag, väder, fler resenärer, byggarbete, slump till fler som anmäler olyckor.

– Men visst är det en intressant siffra, säger han.

”Definitivt är det stress”

Men Rosa Andersson, som är regionalt skyddsombud för förare i Skåne på Kommunal, är övertygad om att det är stress som är den övervägande faktorn.

– Ja, definitivt är det stress, sedan vad stressen beror på, det vet vi inte. Där måste företaget ta sitt ansvar och undersöka chaufförernas psykosociala hälsa, säger Rosa Andersson till SVT Nyheter Skåne.

Säkerhetschefen Niklas Thorslund på Nobina beklagar siffrorna och säger att det sker interna utredningar vid varje olycka för att minska antalet olyckor och öka säkerheten.

Men olyckorna drabbar inte bara resenärerna.

– Varje olycka för en chaufför är en personlig tragedi. De glömmer det aldrig och får bära med sig det resten av livet om de råkat orsaka en olycka, säger Rosa Andersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.