Foto: Tomas Persson

Apa väljer juicesmak som en människa

Uppdaterad
Publicerad

En ny studie från Lunds universitet visar att orangutanger kan föreställa sig om nya juiceblandningar blir goda eller inte, baserat på vilka ingredienser som ingår.

En grupp forskare i Lund har testat om den 21-åriga orangutangen Naong i Furviksparken kan förutsäga nya smakkombinationer på samma sätt som människor kan göra. I kontrollgruppen fanns tio personer som liksom apan fick smaka och lära sig fyra smaker: körsbär, rabarber, citron och äppelcidervinäger.

Därefter blandades dessa framför försöksdeltagaren i olika, aldrig tidigare upplevda kombinationer för att ta reda på om de kunde räkna ut vilka smaker som var goda och välja dessa framför de mindre goda.

Inga slumpvisa val

Resultaten visade att orangutangen, i likhet med människorna, systematiskt baserade sina val på olika ”smakregler” och inte genom att bara testa sig fram.

– Det var bara två av de tio deltagarna i experimentet som var bättre än Naong och det förvånade mig, säger Gabriela-Alina Sauciuc, en av de fem kognitionsforskarna och studiens huvudförfattare.

Mänsklig egenskap

För att förutsäga en upplevelse av något som ännu inte har skett, använder man så kallade affektiva prognoser, en förmåga som ansetts vara unikt mänsklig.

– Vi vet att människoapor har en förmåga att planera och denna studie ger ytterligare belägg för det, säger Mathias Osvath, docent i kognitiv zoologi och initiativtagare till studien.

Han berättar att orangutanger är mer matglada än chimpanser och att valet därför föll på Naong. Forskarna är imponerade av hur snabb han var.

– När vi till exempel skiftade färgen på juicerna, som är en kontroll för att visa att orangutangen inte hade en preferens för en viss färg, så lärde den sig det mycket kvickt, säger Mathias Osvath.

Forskarnas slutsats är att affektiva prognoser funnits åtminstone hos den gemensamma förfadern till orangutanger och människor för omkring 16 miljoner år sedan.

Försöket visas på Youtube.   

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.