Båtvrak vid bron ska bort

Uppdaterad
Publicerad

Vraket har i närmare tre år legat väl synligt för de flera miljoner resenärer som varje år trafikerar Öresundsbron. Ingen myndighet har på grund av lagstiftningen kunnat göra någonting. Men nu har Malmö Kommun bestämts sig. Båten har blivit skräp.

Det är stark sjögång när Sydnytt av hamnkontoret i Limhamn skjutsas ut till resterna av den 22 meter långa fiskebåten Sundland.

Det har uppstått stora hål i relingen och en lucka står och slår när vi rundar vraket i vår öppna motorbåt vars lod visar ett djup på cirka två meter. Fortfarande orsakar vraket ett par samtal om dagen till sjöräddningens central i Göteborg.

Ägaren har inte haft pengar att bärga båten, sjöfartsverket har inte brytt sig eftersom den ligger utanför farleden och Malmös miljöförvaltning har inte kunnat röra den, förrän nu. Det här säger miljöinspektören Lars Brander.

-Men nu bedömer vi detta som ett avfall och därmed som ett nedskräpningsärende.

Förfallet har gått långt

Miljökämpen och dykaren Kjell Andersson vid Lunds Tekniska Högskola har varit ombord på vraket och bekräftar att förfallet gått långt och han är mycket kritisk mot svensk lagstiftning som han menar slutar vid strandlinjen.

-Det har fått stå där alldeles för länge och det beror på en alldeles för dålig lagstiftning.

Vraket är en trafikfara när det distraherar bilförarna på bron menar han och det har också skördat ett dödsoffer i form av en drunkningsolycka när sommaren 2011 tre yngre män snorklade kring det.

Kan kosta en miljon

Ägaren har tre månader på sig att ta hand vraket efter föreläggandet och först därefter kan kommunen med hjälp av beslut från kronofogden beställa bärgning och då alltså på skattebetalarnas bekostnad, även om ägaren kommer att tillställas en räkning.

Kjell Andersson som har stor erfarenhet av vrak menar att detta kan bli en dyr historia.

-Jag räknar med att det kan kosta cirka en miljon kronor.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.