– Vi har lyssnat på den kritik som framkommit. Och vid närmare analys av tavlan, har jag som ytterst ansvarig för Svenska kyrkan Malmö, beslutat att låta tavlan få en annan slutgiltig placering än i kyrkorummet då tavlan har för många obesvarade frågor, säger kyrkoherde Per Svensson i ett pressmeddelande.
Kan tolkas som ond
Han säger att det inte är kontroversiellt med två homosexuella par i konstverket. Men att det finns en orm, som tradition står för ondska och att den dessutom övergår i en transperson, en tolkning kan bli att en transperson är ond eller djävulen. Det kan svenska kyrkan absolut inte stå för, menar Per Svensson.
– Jag insåg först inte komplexiteten, men vid närmare eftertanke och omsorgsfull diskussion med ledningen, finns det inget annat alternativ än att flytta tavlan från kyrkorummet, säger Per Svensson.
Kyrkoherden har nu beslutat att tavlan ”Paradiset”, som skänktes S:t Pauli kyrka och invigdes vid första advent, ska få en annan slutgiltig placering.
Biskopen i Lund, Johan Tyrberg, har själv inte velat lägga sig i beslutet om tavlan kan hänga kvar, men han håller med om att det finns olika tolkningar, utifrån klassiska kristna symboler.
– Jag har lyssnat in synpunkterna och tavlan kan tolkas som både hbtq-positiv och hbtq-negativ, säger Johan Tyrberg till SVT Nyheter.
”Skett i fel ordning”
Johan Tyrberg tycker att saker och ting har skett i fel ordning.
– Man har skickat in en ansökan till länsstyrelsen och internt diskuterat var tavlan ska hängas upp. Men innan man bestämt sig, har man gjort en invigning på en plats där det inte är beslutat att tavlan ska hänga, säger Tyrberg.
– Det hade varit lämpligt att fatta besluten först och sedan hänga tavlan.