Foto: Teckning: Pia Borgström

Släpade ut elev – fick rätt i tingsrätten

Uppdaterad
Publicerad

När eleven inte lyssnade på tillrättavisningarna tröttnade läraren och drog ut honom ur klassrummet. Han höll sig inom sina befogenheter anser tingsrätten som ger Höörs kommun rätt i tvisten mot skolinspektionen.

Den här texten är från 2014.

Versionerna går isär om vad som egentligen hände den där dagen på en skola i Höör i Skåne. Men klart är att läraren fysiskt drog ut en elev ur klassrummet sedan han vägrat lämna självmant.

En kränkning ansåg föräldrarna och senare även Skolinspektionen och Barn- och elevombudet, BEO. Kommunen krävdes på 15.000 i skadestånd.

Men kommunen agerade inte som brukligt i liknande fall. I stället för att försöka göra upp med familjen vägrade Höörs kommun betala. De anser att läraren agerade helt rätt utifrån sin tillsynsplikt.

Och innan ärendet hamnade i Lunds tingsrätt växte intresset i skolkretsar. Bland annat Lärarförbundet har väntat på utslaget med stort intresse. Frågan blev extra aktuell sen den senaste Pisaundersökningen visade att störande elever och disciplinära problem är vanligare i Sverige än i flera andra av de så kallade OECD-länderna.

Störde andra elever

I det här fallet handlar det om en elev i årskurs sex som var stökig på en mattelektion. Han satt och filade med sin linjal på bänken när det var matteprov och störde därmed alla andra i salen.

Trots uppmaningar vägrade pojken lämna klassrummet. Läraren som sett honom förstöra lektioner förut bestämde sig för att släpa ut honom. Han lossade pojkens händer från bänken, tog ett hårt tag om hans handleder och drog honom ut ur rummet medan pojken låg på rygg.

På vägen ut slog pojken i flera bänkar och han säger att han fick märken på handlederna, armarna, benen och ryggen.

Läraren å sin sida sa vid rättegången att pojken var ett stökigt och utåtagerande barn som tidigare slagit mot både lärare och elever. Därför ville han få ut honom ur klassrummet.

Ingen kränkning

Och tingsrätten går alltså på kommunens och lärarens linje. Rätten menar att pojken gavs flera tillfällen att frivilligt lämna klassrummet. När han inte gjorde det hade läraren inget annat val än att få ut honom.

Tingsrätten säger att det var nödvändigt för läraren att använda våld för att återställa ordningen i klassrummet. Behandlingen var därmed inte kränkande för eleven.

”En seger för lärare och elever”

Björn Andreasson (M) som är ordförande i Höörs barn- och utbildningsnämnd är nöjd.

– Det här är en seger för alla lärare och elever och deras rätt till studiero och bra arbetsmiljö, säger han.

Han menar att det var viktigt att få fallet prövat rättsligt.

– Det här handlar inte om lärare mot elev, utan för oss är det en viktig principiell fråga. Den här domen visar att lärare i yttersta nödfall får använda våld för att återställa ordningen i klassrummet.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.