– Vi konsumenter är inte så rationella som vi tror. Som konsumenter säger vi ofta en sak och gör en annan, säger docent Johan Anselmsson på Ekonomihögskolan i ett pressmeddelande.
I studien, som han gjort tillsammans med doktor Niklas Bondesson och professor Ulf Johansson, fick deltagarna uttala sig om olika varumärkta livsmedel. Ett datorprogram kopplade sedan omdömena till det faktiska köpbeteendet så att forskarna kunde se vad deltagarna egentligen betalar mest för.
”Plockar fram det omedvetna”
Studien visar att kundens uppfattning om samhällsansvaret hos företaget bakom en produkt inte har så stor effekt på betalningsviljan. Däremot kan vi tänka oss att betala för produkter som känns unika, har en svenskhetskänsla och lite av statusprägel.
– Metoden plockar fram det intuitiva och omedvetna i våra val och fungerar inte bara på livsmedel utan även på service, resmål, och offentlig sektor. Resultaten kan hjälpa företag att bli bättre på att matcha sina erbjudanden till kundernas behov, säger Johan Anselmsson.
Och forskningen fungerar i praktiken. Enligt pressmeddelandet har ett antal välkända företag redan framgångsrikt använt metoden i arbetet med vilken information som ska lyftas fram för att göra produkter attraktiva.