Lika sura som man blev i Stockholms stad, lika nöjda blev man i Malmö när det stod klart vem som skulle stå som värd för Eurovision Song Contest. Det handlade inte bara om prestige utan också om ren, krass ekonomi.
Och i dag presenteras facit, åtminstone enligt värdarna själva, som beställt undersökningen. Investeringen betalade sig mångdubbelt tillbaka. Först och främst i form av ett förbättrat varumärke.
– Vi fick ett väldigt positivt genomslag i media för Malmö som evenemangsstad, hävdar vikarierande regiondirektören Ingrid Bengtsson Rijavec.
Eftermälet har varit blandat. Bland annat har köpmännen i Malmö och hotellnäringen låtit förstå att trycket under Eurovisionveckorna inte levde upp till förväntningarna. Men rapporten talar ett annat språk. Enligt dagens rapport ökade turistomsättningen i Malmö med 185 miljoner kronor. Och för Sverige som helhet beräknas ESC ha varit värt en miljard.
– Vi är ganska säkra på att det rör sig om långsiktiga effekter, säger turistdirektören Johan Hermansson. Vi har redan sett att efterfrågan har ökat när det gäller att förlägga möten till regionen.