Färdtjänsten uteblev – Ingeburg, 90, fick åka rullstol till festen

Uppdaterad
Publicerad

När Ingeburg Voss i Åkarp fyllde 90 år tidigare i höstas hade släkten ordnat fest. Men huvudpersonen själv höll på att missa firandet – eftersom någon färdtjänst aldrig kom och hämtade henne.

Förberedelserna inför 90-årskalaset hade pågått länge och Ingeburg Voss barn var ute i god tid och hade beställt färdtjänst redan i slutet av oktober. En bil skulle hämta upp den nyblivna 90-åringen och köra henne till festlokalen. Men på kalasdagen blev Ingeburg blev sittande påklädd och färdig hemma i hallen, förgäves väntandes på en bil.

Beställde i oktober

 I festlokalen satt samtidigt gästerna och väntade på kalasets huvudperson.

– Jag satt och väntade från klockan 15.30, men ingen kom. Mina barn hade planerat det och beställt bilen redan i oktober, säger Ingeburg Voss.

Hennes dotter hade beställt bilen av Ringduve taxi som sedan början av året kör färdtjänst åt Burlövs kommun.

Till sist fick Ingeburgs son Horst Voss hämta sin mamma och köra henne till festen i rullstol – en sträcka på en kilometer.

– Tillställningen blev försenad, sedan skulle vi i väg igen och då kom det inte heller någon. Vi var tvungna att gå för att hinna då hemtjänsten skulle komma klockan åtta.

Hittar ingen bokning

Så det blev ännu en tur med rullstolen – denna gång hem från festen.

Afshin Khosravani, ordförande i RingduveTaxi säger att de inte kan hitta den första bokningen i systemet, och menar att den antingen inte registrerats eller alls kommit in. Den andra körningen som uteblev menar han beror på ett fel.

– Det är ett mänskligt fel. Jag kan inte säga om min personal gjort fel eller de, det vill jag inte säga, men någon har gjort fel.

Kommunen har haft ett möte med taxibolaget för att reda ut vad som hänt.

– Vi har ett ansvar att ta upp när det inträffar klagomål och det gör vi, vi har våra möten, säger Gunilla Ahlstrand, enhetschef i Burlövs kommun.

 Vilka krav kan ni ställa på bolaget?

– Det ska inte hända, man ska kunna ha en samordning trots att det är digitaliserat, med telefoner och mycket folk och så, säger hon.

Ingeburg Voss och sonen Horst Voss säger båda att taxibolaget borde be om ursäkt – något de menar att de inte fått.

– De borde ringa mamma och be om ursäkt, och en bukett blommor hade varit på sin plats, säger Horst Voss.

Ber om ursäkt

Det är en ursäkt som Afshin Khosravani på RingduveTaxi säger att han gärna framför till familjen Voss.

– Oavsett vem som gjort fel har de drabbats. Vi är väldigt ledsna och ber gärna om ursäkt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.