Lagen innebär att två statliga anläggningsföretag får rätt att bygga och driva förbindelsen. Det innebär också att projektets slutligen är godkänt ur miljösynpunkt.
– Det här är dagen då Danmark skriver in sig i historien som ett land med stora bro- och tunnelbyggen, sa transportminister Magnus Heunicke (S) från riksdagens talarstol.
Regeringen röstade tillsammans med stöd från Venstre, Dansk Folkeparti, SF, Liberal Alliance och de Konservative igenom lagen. Däremot valde rödgröna Enhedslisten att rösta nej.
Tunneln klar 2024
Tunneln mellan Tyskland och Danmark beräknas stå klar 2024. Då kan resenärer bila till Tyskland och vidare ner i Europa utan att åka färja eller ta en omväg via Jylland. En resa med tåg mellan Köpenhamn och Hamburg beräknas ta två timmar med den nya förbindelsen.
Men den nya lagen innebär inte ett slutgiltigt godkännande för projektet. Först ska ekonomin godkännas. Trolig slutkostnad tros landa på runt 50 miljarder kronor.