Foto: TT

Miljonbluffen utreddes nio år efter första tipset

Uppdaterad
Publicerad

Det gick nio år innan Försäkringskassan började utreda familjens bluff med assistansersättningen. Redan 2001 kom det första tipset.

– Många sätter det här i relation till kvinnan som dog på Hansagallerians toalett och som kanske inte fick den assistans hon hade rätt till, säger rådman Fredrik Forssman vid Malmö tingsrätt.

Malmö tingsrätt beskriver utförligt i domen att Försäkringskassan fått flera tips om att familjen fuskat för att få ersättningen. Det första tipset kom redan 2001.

Tipsaren skickade in skolbetyg till Försäkringskassan som visade att den då tonårige pojken gått i särskola i ett östeuropeiskt land. Men då hade inte Försäkringskassan en egen utredningsverksamhet och läkarintygen ifrågasattes inte.

Miljonerna innan 2006 preskriberade

– Vi skapade en egen kontrollverksamhet inom myndigheten 2006. Vi fick det här ärendet 2010, säger Peter Fausö, chef för kontrollenheten i Skåne.

Fanns det ingen kontroll när tipsen kom in 2001?

– Jo, kontroll fanns. Men den låg ute på varje kontor och på varje handläggare där.

Familjen döms för grovt bidragsbrott. Domen avser tiden från oktober 2006 till januari 2015. Under den tiden har Försäkringskassan betalat ut nästan 8,8 miljoner kronor i assistans- och aktivitetsersättning.

Men sammanlagt handlar det om ungefär 15 miljoner sedan 1999, då de första bidragen betalades ut, men för en stor del av tiden är brottet preskriberat.

”Ett tips ska inte vara avgörande”

– Vid den här typen av simulering har man lyckats dupera både sjukvården och oss, säger Peter Fausö på Försäkringskassan, som inte tycker att det är konstigt att tipsen från 2001 och senare, inte stoppade bidragsfusket

– Ett tips ska inte vara avgörande för att man inte ska ha rätt till ersättning, om man samtidigt har ett medicinskt underlag som vi bedömer som fullgott, säger Peter Fausö.

Det var först när Försäkringskassans nya kontrollverksamhet började utreda tipsen som bluffen avslöjades. 2012 lämnade Försäkringskassan in en polisanmälan mot familjen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.