Jenny Andersson och Johanna Rahm bygger torn med några av barnen på förskolan Stormhatten i Stångby utanför Lund. Foto: Björn Lindgren / TT

Förskolelärare efterlyser fler utbildade kollegor

Publicerad

Barngrupperna blir allt mindre i svensk förskola. Men samtidigt sjunker personalens utbildningsnivå.

Förskolelärarna Johanna Rahm och Jenny Andersson som arbetar på förskolan Stormhatten i Lund efterlyser fler utbildade kollegor.

– Vår förskolechef vill bara anställa förskolelärare. Det är väl en bra målsättning, men den håller inte riktigt som det ser ut nu. Det är så svårt att rekrytera, säger Johanna Rahm.

Många inom förskolan saknar helt utbildning för arbete med barn – och de regionala skillnaderna är stora. Endast 39 procent har en förskoleexamen, vilket är en minskning med 3 procentenheter jämfört med 2015. Samtidigt saknar 28 procent helt utbildning för arbete med barn, visar Skolverkets statistik.

– Man har klarat en kraftig ökning av barnantal och samtidigt minskat barngrupperna, men det blir på bekostnad av de högst utbildade pedagogerna, säger Per-Arne Andersson, som är chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

Tyngre lass

På förskolan Stormhatten med 170 barn i Stångby utanför Lund har förskolelärarbristen blivit alltmer kännbar de senaste åren.

– Just nu är vi väl ungefär hälften utbildade, säger Johanna Rahm.

Lasset blir tyngre att dra för de fast anställda med förskolelärarexamen: De får ta ansvaret för att planera och dokumentera det pedagogiska arbetet, de får också hålla i utvecklingssamtal och andra föräldrakontakter.

– Även om vi kan lägga väldigt mycket arbete på våra vikarier så är det inte just det där att driva arbetet framåt, där går det inte att jämföra med en utbildad kollega, säger Jenny Andersson.

Per-Arne Andersson på SKL anser att bästa lösningen på förskolelärarbristen är att utbilda fler till barnskötare och samtidigt erbjuda internutbildning. Att fler outbildade nu anställs ser han samtidigt som en möjlighet för framtiden.

– Det handlar inte sällan om ungdomar och nyanlända. De börjar som outbildade men får kanske en ambition att vilja bli förskolelärare eller barnskötare, säger han.

Krympande barngrupper

De krympande barngrupperna är en annan tydlig trend. Förskolegruppernas genomsnittliga storlek har sjunkit från 16,7 barn under 2015 till 15,9 under 2016. Så små har de inte varit sedan 1992, konstaterar Skolverket.

Men Johanna Rahm och Jenny Andersson tycker att sådana siffror ska tas med många nypor salt.

– En sådan siffra säger ingenting om personaltäthet, eller om hur miljön och organisationen ser ut – det är bara en siffra. Det kan provocera mig lite, säger Jenny Andersson.

Själva ser de stora fördelar med att jobba i storarbetslag som på Stormhatten. Barngrupperna kan upplevas som stora, men i praktiken delas barnen hela tiden in i mindre grupper.

– Det där med att bara titta på siffror, det måste vi verkligen komma ifrån. Det är inte lika med kvalité bara för att vi har en viss siffra, säger Jenny Andersson.

Men här har hon inte utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) med sig. Han lyfter fram Skolverkets riktmärken, som anger en lämplig storlek på småbarnsgrupper till 6–12 barn och 9–15 för de äldre barnen. Sedan 2015 betalar staten ut ett statligt stöd för att minska barngrupperna.

– Det vi nu begär av kommunerna, för att få ta del av de statliga pengarna, är att de har en tydlig plan för när och hur man ska nå Skolverkets riktmärken, säger Gustav Fridolin.

Fakta: Förskolelärare i kommunerna

Kommunerna med störst andel förskollärare:

Kommun Andel med förskollärarexamen

Hammarö 75

Sunne 71

Forshaga 68

Götene 65

Karlstad 65

Piteå 65

Lidköping 64

Tranås 64

Kalmar 63

Luleå 63

Ovanåker 62

Hjo 61

Mariestad 61

Boden 60

Hofors 60

Kommunerna med minst andel förskollärare:

Kommun Andel med förskollärarexamen

Vaxholm 16

Ydre 16

Ekerö 20

Värmdö 20

Arjeplog 22

Hylte 22

Solna 22

Strömsund 22

Vallentuna 22

Botkyrka 23

Haninge 23

Huddinge 23

Ragunda 23

Upplands Väsby 23

Lidingö 24

Kommunerna där flest saknar utbildning för att arbeta med barn:

Kommun Andel som saknar utbildning

Vaxholm 57

Ydre 55

Lidingö 51

Ekerö 49

Strömsund 49

Arjeplog 47

Berg 45

Solna 44

Täby 44

Värmdö 43

Ragunda 43

Håbo 43

Nacka 43

Svenljunga 43

Vallentuna 42

Kommunerna där få saknar utbildning:

Kommun Andel som saknar utbildning

Överkalix 7

Munkfors 7

Piteå 8

Mjölby 9

Sölvesborg 9

Övertorneå 9

Valdemarsvik 9

Hammarö 9

Kalmar 10

Luleå 10

Torsås 11

Tranås 11

Karlstad 11

Sunne 11

Dorotea 12

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.