Usmaa Khalel, tidigare engelskalärare i Syrien Foto: Sofia Hermansson

Nyanlända lärare gör sig redo för arbetsmarknaden

Uppdaterad
Publicerad

Genom det så kallade Snabbspåret har den första kullen nyanlända lärare och förskollärare utbildats i det svenska skolsystemet. Målet är att på sikt få fler lärare med lärarlegitimation och ta vara på befintlig kompetens.

Via satsningen som är ett gemensamt projekt mellan Arbetsförmedlingen och Malmö Högskola har man erbjudit en tjugosex veckor lång introduktionsutbildning för nyanlända med lärarbakgrund.

I den första kullen har omkring trettio personer deltagit som nu fått sina examensbevis och glädjen är påtaglig.

– Utbildningen har hjälpt mig att förstå hur det svenska skolsystemet ser ut och hur lärare jobbar här, säger Usmaa Khalel som har en bakgrund som lärare i engelska och arabiska från Syrien. Jag vill klara min lärarutbildning och jobba här.

Diskussioner i demokrati

Utbildningen består både av studier och praktik på skolor och förskolor där bland annat lärarens roll, jämställdhet och demokratifrågor diskuteras. Även den språkliga biten är ett viktigt inslag i utbildningen, som bedrivits på både svenska och arabiska.

Pähr Hansson, projektledare för satsningen, är positiv till att man startat igång en möjlighet för nyanlända med befintlig lärarkompetens.

– Initiativet är ett regeringsbeslut, där man såg att vi har stor brist på lärare i Sverige. Samtidigt finns det många nyanlända som har lärarutbildning från sitt hemland, så här behöver vi göra något, säger Pähr Hansson.

Tidigare erfarenhet

Beroende på tidigare erfarenhet görs en individuell bedömning av hur mycket som återstår innan en lärarlegitimation blir aktuell – något som varierar beroende av erfarenhet. Nästa steg för många efter Snabbspåret är att gå den så kallade ULV-utbildningen (utländska lärares vidareutbildning) som är en kompletteringsutbildning på Malmö högskola.

33-åriga Ahsan Nathem Shanwa, i grunden matematiklärare från Irak, är nöjd med Snabbspåret och siktar nu på att studera tills han har en svensk lärarlegitimation.

– Det har varit väldigt spännande, vi har fått så mycket information om skolor och hur den fungerar i Sverige, säger Ahsan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.