Det är en solig söndag i Limhamns småbåtshamn med omkring 1 000 båtplatser. Familjen Sevrell är delägare i den begagnade segelbåten ”Drott”.
– Vi är här idag för att vårrusta lite grann. Man är sugen på att ge sig ut på sjön, säger Annika Sevrell.
Just den här söndagen får familjen Sevrell chansen att testa om båtens bottenfärg innehåller det hormonstörande ämnet tributyltenn (TBT).
Initiativet kommer från Naturskyddsföreningen, som vill få båtägare att minska användningen av giftiga båtbottenfärger.
Förbjudna färger
Forskaren Britta Eklund har utvecklat en metod som går ut på att mäta förekomsten av bland annat tributyltenn. Mätningen görs på åtta ställen av båten med XRF-metodik.
– Man skickar in en stråle i färglagret och får tillbaka ett svar, säger Britta Eklund.
Organiska tennföreningar, som tributyltenn, har använts för att bekämpa påväxt av alger och havstulpaner. Även om TBT-haltiga färger är förbjudna så finns de ofta kvar i underliggande färglager.
– Problemet är att vi har sett inte bara här i Malmö utan längs alls svenska kuster att det fortfarande kommer ut TBT i våra vatten. Och det är en av orsakerna till att vi inte uppnår god status i våra sediment runtom i våra kuster, säger Britta Eklund.
Båttvätt ett alternativ
Provtagningen som gjordes av familjen Sevrells båt visar att båtbottenfärgen inte innehöll några rester av TBT.
– Det känns ju jätteskönt. Det hade ju inte känts bra om det hade varit så. Vi använder de färger som är godkända och då hoppas man ju att det inte är något annat som sitter kvar sedan tidigare, säger Annika Sevrell.
Men Naturskyddsföreningen vill helst se att användningen av godkända båtbottenfärger minskar. Enligt forskaren Britta Eklund är även dessa färger giftläckande.
– Nu finns det alternativ, mekaniska alternativ, och jag skulle gärna se att alla övergick till det, säger Britta Eklund.
Rengör skrovet
Precis som det finns biltvätt finns det numera båttvätt. Småbåtshamnen i Limhamn är en av de första i Skåne som investerar i en så kallad båtbottentvätt som rengör skrovet från alger och havstulpaner.
Ni går lite i täten här i Limhamn. Hur känns det?
– Det känns bra att få jobba i en hamn som satsar, säger Peder Edman, hamnkapten för Limhamns småbåtshamn.
”Passar vårt miljötänk”
Peder Edmans tips till andra hamnar som vill göra liknande investeringar är att inleda samarbete med sin hemkommun. Det ger möjlighet att söka LOVA-bidrag hos länsstyrelsen.
Limhamn får sin nya båttvätt i juni. I Helsingborgs kommun har ett par hamnar gjort liknande investeringar. Hamnen i Råå kommer att ha sin nya båttvätt på plats i början av maj.
– Vi tror att om man tvättar sin båt tre till fem gånger per säsong så behöver man inte måla om sin båt längre. Det passar bra in i vårt miljötänk, säger Stefan Wingren, hamnmästare vid Råå hamnförening.