Hopslagna klasser gav större gemenskap och bättre resultat

Uppdaterad
Publicerad

Att skapa möten i klassrummet och låta skolelever lära av varandra. Det tyckte läraren Angelina Winkvist var mer än bara en bra idé.

På Tyringe skola i Tyringe har förberedelseklassen med nyanlända elever slagits ihop med en av niorna under SO-lektionerna. Och det har redan gett resultat för eleverna som har större gemenskap och bättre skolresultat.

– Det är fantastiskt ljuvligt att se, detta vill jag sprida till så många som möjligt, säger SO-läraren Angelina Winkvist som kom på idén.

Flera av eleverna berättar att de lärt sig mycket av att prata med varandra och ha gemensamma lektioner.

Lär sig bättre

Matilda Brännström som går i nian säger att det de lär sig sätter sig mycket bättre när de pratar med varandra jämfört med om läraren håller en presentation.

Och Oula Erksousi håller med.

– I början hade vi förutfattade meningar om varandra men nu har vi fått svenska vänner och kan öva mer på att prata svenska, säger hon.

Eleverna verkar ha mer gemensamt än vad de först trodde. Och mer än vad skolpersonalen först trott.

Möttes av tvekan

När SO-läraren Angelina Winkvist presenterade förslaget möttes hon först av en viss tvekan hos kollegorna.

En klass på 45 elever kan bli stökig och dessutom skulle eleverna ha svårt att kommunicera med varandra.

– Man sa att de kommer missförstå varandra och att det är för stora kulturella skillnader, säger Angelina Winkvist.

Blev inte stökigt

Hon berättar att när klasserna väl slogs ihop blev det inte stökigt, tvärtom ville klasserna imponera på varandra.

Ausamah Kazem är en av språkstödjarna i klassen. Han kom själv till Sverige som 13-åring och gick då i förberedelseklass. Att gå i en separat klass, skild från andra elever, gjorde att det tog tid att lära sig språket och det fanns hela tiden en stor nyfikenhet över vad de ordinarie klasserna gjorde.

För Ausamah Kazem var det något som gjorde att det tog längre tid att förstå hur den svenska skolundervisningen funkar. Därför trodde han på projektet redan från början och ser att det ger bra effekter på båda klasserna.

– Jag tycker det hjälper dem jättemycket, så det blir lättare för dem att komma in i klassen, säger Ausamah Kazem.

Spontanfotboll

Förut brukade eleverna stå för sig och titta på varandra. I dag umgås de på rasterna. Angelina Winkvist berättar med entusiasm hur eleverna spontant spelar fotboll med varandra på rasterna och hejar på varandra.

Och sammanslagningen har också synts på kunskaperna i SO-ämnena.

– De test jag har gjort efteråt visar att eleverna är väldigt kunniga i mina ämnen, de kan så mycket om varandras länder och om olika kulturer.

”Missförstånd försvinner”

Och rektorn Per-Ola Larsson säger att skolan kan komma att göra fler lektioner gemensamma för nior och förberedelseklassen.

Angelina berättar att för bara två månader sen satt de här eleverna satt för sig och tittade på varandra.

– Jag tror att om vi sträcker ut handen och pratar med varandra så förstår vi att vi inte är så olika. Missförstånd försvinner och vi kan lära oss så mycket, säger Angelina Winkvist.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.