Foto: SVT

Ingelas valp dog i ovanlig sjukdom – säljaren vägrar betala

Uppdaterad
Publicerad

Valpen, som Ingela Andersson i Näsum, köpte från en säljare via Blocket, visade sig vara svårt sjuk i parvovirus. Den dog och uppfödaren vägrar betala hennes veterinärräkning på 20 000 kronor.

– Jag hittade henne på Blocket. Hon var fantastiskt söt, säger Ingela Andersson och visar en bild i mobilen på den lilla malteservalpen, som hon bara hade hemma i ungefär ett dygn innan den blev sjuk.

– Valpen kräkte och fick diarré så jag körde henne till veterinären i Bromölla och sedan vidare till djursjukhuset i Hässleholm, säger Ingela Andersson.

Ovanlig virussjukdom

På djursjukhuset i Hässleholm konstaterade de att valpen bar på det smittsamma parvoviruset. Det är ovanligt att inhemska hundar har detta virus eftersom det finns vaccin som förhindrar spridning av sjukdomen.

– Jag pratade med uppfödaren som sa att valpen var vaccinerad, säger Ingela Andersson.

Men valpen, som hon döpte till Bonny, gick inte att rädda. Efter fyra dagar på djursjukhuset fick den avlivas.

– Hon skulle inte behöva lida mer, säger Ingela Andersson.

Räkningen från veterinären slutade på 20 000 kronor.

Hela kullen smittad

Det var inte bara Båny som var smittad av parvovirus och dog, ytterligare en hund från samma kull var smittad och fick avlivas.

När köparna hörde av sig till säljaren gick han med på att betala tillbaka köpeskillingen 9 500 kronor per valp men inte veterinärkostnaderna, 20 000 respektive 14 500 kronor.

– Jag har spelat in samtal med säljaren där han lovar att betala till oss men nu svarar han inte i telefon när jag ringer, säger Erica Vadaszi som köpte hund från samma kull som Ingela Andersson. Även den valpen dog i sviterna av parovirus.

SVT har sökt uppfödaren, som la ut den här annonsen, men inte lyckats nå honom. Istället tog vi kontakt med Konsumentverket för att höra vad en köpare, som hamnar i den här situationen ska göra.

– Det gäller att ställa krav skriftligt till uppfödaren där man skriver upp veterinärkostnaderna och så vidare, säger Alexandra Bergling, vägledare på Hallå Konsument, Konsumentverket i Karlstad.

Hon säger att om parterna inte kommer överens är det bra att ta hjälp av en konsumentvägledare på orten och om tvisten inte blir löst kan den komma att avgöras i Allmänna reklamationsnämnden.

– Man har tre år på sig att klaga och under de första sex månaderna ligger bevisbördan på uppfödaren. Det innebär att om hunden blir sjuk så måste uppfödaren bevisa att det är en sjukdom som har uppkommit efter köpet, säger Alexandra Bergling.

Om säljaren är att betrakta som privatperson gäller dock inte Konsumentköplagen.

Bonny oförsäkrad

Valpen Bonny var inte försäkrad. Säljaren hade uppgett i annonsen att det fanns en dold-fel-försäkring men enligt Ingela Andersson och Erica Vadaszi fanns det inte någon sådan försäkring. Köparna ville se tiken, som fött valparna, men den fanns inte på plats, fick Ingela Andersson besked om.

– Omständigheter som dessa kan vara en varningsklocka, säger veterinär Lotta Möller på Agria.

Hennes råd till den som ska köpa en valp är att begära besiktningsintyg och att besöka valparna vid några tillfällen före köpet samt att begära att få se mamman.

– Mitt råd är också att så fort som möjligt teckna en försäkring, säger Lotta Möller.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.