Interaktiv bok hjälper mattestudenter

Uppdaterad
Publicerad

Den som tycker att universitetsmatten verkar lätt som en plätt kan sluta läsa nu. För en ny interaktiv bok ska göra det lättare för studenterna på tekniska högskolan i Lund att lära sig linjär algebra.

Traditionell undervisning i ett rum kan kännas både primitiv och monoton för de nya studenterna på Lunds tekniska högskola, speciellt i ett komplext ämne som linjär algebra. Men en bok på nätet där man själv kan ändra i figurerna för att kunna se till exempel linjer och plan från olika håll ska göra det enklare att lära sig

Det är nu tre år sedan de fick den lite udda idén. Hittills är fem kapitel klara, eftersom man fått börja helt från noll. Man kan säga att de ville bygga ett hus – men måste först uppfinna alla verktyg. Skriva böcker hade professorerna gjort tidigare, men att publicera matematik på webben var något nytt.

– Vi fick utveckla våra egna verktyg för detta, så det har vi spenderat väldigt mycket tid på. Vi har utvecklat två stycken verktyg: ett för att översätta vanlig text och matematikformler till en hemsida, och en grafikmotor som sköter all interaktiviteten i den interaktiva boken, säger Tomas Akenine-Möller, professor i datavetenskap vid Lunds tekniska högskola.

Ny dimension

Som undervisningsprodukt tillför webboken en ny dimension med en stor mängd interaktiva figurer som bas.

Tomas Akenine-Möller visar på skärmen hur man steg för steg kan gå igenom ett förlopp – men också förändra figuren själv för att se vad som då händer matematiskt.

– Man kan flytta på ljuskällan och man kan flytta på triangelhörnen på det här sättet, säger han och klickar med musen på datorn.

Kollegan Kalle Åström ser stora möjligheter i undervisningen.

– Framförallt så har vi möjlighet att ha komplexa geometriska samband som linjer och plan som förekommer i linjär algebra och visa dem i tre dimensioner och låta studenterna röra på vektorer och plan, och se vad som händer i tre dimensioner. Det ger en helt annan förståelse, säger Kalle Åström, professor i matematik vid Lunds tekniska högskola.

Fyller en funktion

Responsen då man la ut boken på nätet var nästan extrem, så det verkar som om den fyller en funktion.

– Det var så spännande. Morgonen efter så var det väldigt många som hade varit inne på sidan och tittat, och ganska snabbt kom det upp på flera olika internetforum och diskuterades på olika ställen. Vi hade inte alls förväntat oss ett så starkt och så snabbt gensvar, säger Kalle Åström, professor i matematik vid Lunds tekniska högskola.

Och publicerar man på webben i stället för på papper, kan fel vara en källa till glädje.

– Det är mycket roligare att de hittar fel i vår bok och att vi kan rätta dem direkt än att folk hittar fel i en pappersbok som jag skrev för tio år sedan. Då kan jag inte rätta felen direkt. Dettta är väldigt mycket skojigare, säger Tomas Akenine-Möller, professor i datavetenskap vid Lunds tekniska högskola.

Och i stället för den linjära strukturen i en normal bok så finns förklaringarna till satser och bevis direkt i texten. I stället för att bläddra tillbaka räcker det med att man rör musmarkören över det man känner sig osäker på.

Udda ämne

Ämnet är lite udda och skiljer ut sig från sin omgivning genom att inte innehålla godtyckliga delar, utan allt hänger ihop. Lokalt är den inte kursbok än eftersom den inte är klar. Men den är redan populär som extramaterial, och nu söker gruppen inspiration till de  kommande kapitlen.

– Alla vill ju veta hur man löser linjära ekvationssystem, skrattar  Kalle Åström, professor i matematik vid Lunds tekniska högskola.

– Och räknar ut determinanter, fyller Tomas Akenine-Möller, professor i datavetenskap vid Lunds tekniska högskola, i.

Boken heter Immersive linear algebra och är skriven av Jacob Ström, Kalle Åström och Tomas Akenine-Möller.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.