Foto: Patrik Cegrini

Kraftig brist på skolpsykologer i Skåne

Uppdaterad
Publicerad

Trots att den psykiska ohälsan bland barn och unga är stor, så råder det en kraftig brist på skolpsykologer i Skåne.

Rekommendationen från Sveriges Psykologförbund är 500 elever per skolpsykolog. I Skåne är snittet 1.503 elever per psykolog, enligt siffror från Sveriges Psykologförbund.

I Staffanstorp jobbar Julia Stenberg som skolpsykolog. Hon har ansvar för 1.600 elever. Dessutom innebär hennes tjänst att hon jobbar på flera förskolor och skolor i kommunen.

Sju möten per dag

– Jag kanske har sju möten under en arbetsdag på åtta timmar, säger Julia Stenberg. Däremellan är det förflyttningar. Jag har kanske ett möte på en skola och har jag tur har jag två möten på nästa skola. Det som gör det svårt är att man byter kultur, byter miljö, träffar olika elevhälsoteam, olika rektorer, olika ledarskapsstilar och olika arbetslag.

De senaste åren har det kommit larm om att den psykiska ohälsan bland barn och unga ökar. Enligt Sveriges Psykologförbund bör varje skolpsykolog ha ansvar för 500 elever. Men i Skåne är snittet 1.503 elever per psykolog. Detta enligt en undersökning som Sveriges Psykologförbund har gjort. Siffrorna är från 2011 men enligt förbundet är det ingen nämnvärd skillnad idag. Det får stora konsekvenser för barn och ungdomar som mår dåligt, menar Psykologförbundet

Inkallade försent

– Tyvärr blir vi psykologer ofta inkallade för sent i processen när problemen har gått för långt. Det blir någon form av brandkårsutryckning, menar skolpsykologen Julia Stenberg. Då är det ofta svårare än om man blivit inkallad tidigare så vi hade kunnat stötta pedagogerna och kunnat hjälpa dem att hitta bättre förhållningssätt i klassrummet.

Elinor Schad har 25 års erfarenhet av skola och utbildning. Nu undervisar och forskar hon på Institutionen för psykologi på Lunds universitet. Hon är bedrövad över att skolelever inte får hjälp i tid.

– Problemen är väldigt allvarliga när man väl söker hjälp, lidandet är mycket större och då är det svårare att jobba, resonerar Elinor Schad. Då blir det att man jobbar på individnivå. Då säger personalen att ”Lisa” eller ”Calle” funkar inte. Vi behöver en diagnos.

Inte förebyggande

Bristen på skolpsykologer gör att man ute på skolorna enbart kan arbeta med akutfallen och inte förebyggande.

– Då hamnar psykologen i att man jobbar på individnivå, säger Elinor Schad. Då hamnar man i att utreda, testa, diagnostisera och skicka remisser till BUP. Detta kan man fortsätta med i all evighet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.