Nu ska spelutvecklarna lära sig att lyckas

Uppdaterad
Publicerad

Den skånska spelbranschen växer snabbt – men spelutvecklarna är ofta bra på att göra spel, men dåliga på att driva företag. Och det kan bli ett stort problem i en av de tuffaste branscher som finns.

Därför hölls idag den första konferensen med syftet att spelmäniskorna ska lära sig tänka business och att kapitalet ska lära sig förstå spelbranschen.

De är fem, ibland sex personer, på åtta kvadratmeter. Här sitter de och bygger ett spel från grunden. Ett ganska typiskt exempel på en liten spelutveckare i Malmö. Varje morgon startar spelföretaget Midnight Hub med ett stående möte där dagens arbetsuppgifter delas ut. Managern Sara Casén håller i mötet:

– Det viktigaste är att vi kan sitta i samma rum. Om jag vill ta upp något mer art directorn eller kodarna, så kan jag bara vända mig om och säga: ”Ah, Malin, kan vi ändra det här?”, eller ”Johan, hur tänker du här?” Vi behöver inte kalla till möte utan vi kan sköta 99 procent här i rummet.

Stenhård konkurrens

Den skånska och malmöitiska spelbranschen växer snabbt. Här finns globala giganter som Massive och King, men också många mindre spelutvecklare som Midnight Hub. Branschen är tuff med stenhård global konkurrens och hög risk.

Det finns många fantastiska spel som har misslyckats på marknaden. Nu gäller det att locka investerare. Det behövs pengar och kunskap. Peter Lübeck är chef på Gaming City i Malmö:

– Det är inte bara guld och gröna skogar. Vi har definitivt utmaningar. Men det känns som att vi har en bra utgångspunkt att göra något väldigt bra och sätta Malmö och Skåne på kartan globalt som en framgångsrik spelregion.

Bra spel räcker inte

Idag hölls Gaming Day i Malmö – en konferens för att para ihop spelutvecklare med investerare. Bra spel räcker inte. Det måste till bra spelbolag.

– Investerarna vill se hur man bygger världens bästa produkt medan spelutvecklarna kanske är mer intresserade av att göra världens roligaste spel, säger Kim Nordström, general manager på spelföretaget King.

Han fortsätter:

– Investerare som kanske inte har gett sig in i spelindustrin skulle jag vilja utmana att våga gå in och investera mer. Jag tror spelindustrimarkanden är värd 100 miljoner dollar 2016. Det är ganska mycekt pengar och den ökar med 10–15 procent varje år. Så jag skulle vilja utmana dem som sitter på kapitalet att våga ge sig in. Det är en fantastiskt rolig industri dessutom.

Tufft att starta eget

Sara Casén tror att Midnight hub kan släppa sitt spel om cirka ett år. Och hon tror att dagens konferens kan hjälpa de mindre spelföretagen:

– Jag tror att den här konferensen kommer antagligen att göra det tydligare för folk som går omkring och funderar på att starta sin egen studio. Det är ett ganska läskigt steg att ta eftersom det är tufft att starta eget. Då tror jag att det blir tydligare för dem att ”det här är de stegen jag behöver ta, det här är ungefär vad jag behöver förvänta mig, så här är det att vara ett startup” – och även att träffa andra som har samma mentalitet och samma utmaningar när man är ny med sin studio och försöker få ut sitt spel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.