Foto: Tomas Oneborg/TT

150.000 fler lastbilstransporter i Skåne när byggandet ökar

Uppdaterad
Publicerad

Tillgången på skånsk ballast – krossat berg och naturgrus som används vid stora byggprojekt – är begränsad och kommer behöva transporteras till byggen i framför allt sydvästra Skåne. Fler transporter skulle både öka byggkostnaderna och försämra miljön.

Det konstaterar Länsstyrelsen Skåne och SGU, Sveriges geologiska undersökning, som på fredagen arrangerar ett gemensamt seminarium om materialförsörjning.

– Det är en stor utmaning när vi samtidigt vet att vi behöver bygga väldigt många bostäder framöver. Det största bostadsbehovet finns i sydvästra Skåne, men nästan all ballast finns i nordost. Byggbranschen måste ta höjd för längre och därmed dyrare transporter, säger Annelie Johansson, miljödirektör på Länsstyrelsen Skåne.

Nio miljoner ton

Ballast är utfyllnad som används vid till exempel vägbyggen, betongkonstruktioner och grundläggning. I dag produceras omkring nio miljoner ton ballast i Skåne varje år vilket motsvarar över en halv miljon lastbilar. 

87 procent av det skånska utfyllnadsmaterialet kommer från krossat berg och för det ändamålet är den sydvästskånska berggrunden olämplig.

Om bostadsbyggandet ska möta behovet på 7000 bostäder om året fram till 2030, enligt Länsstyrelsens Bostadsmarknadsanalys för Skåne 2016, krävs att ballastproduktionen i Skåne ökar med 30 %, något som huvudsakligen måste ske i nordöstra Skåne.

Tåg och återvinning en motstrategi

– Det motsvarar ytterligare 150 000 lastbilar med fyllnadsmassor, vilket rimmar dåligt med våra mål att minska transporternas miljöpåverkan. Vi behöver diskutera strategier för att möta problemet. Exempelvis genom en ökad andel spårbundna godstransporter och en ökad återvinning av bygg- och rivningsavfall, som kan ersätta ballast i viss utsträckning, säger Annelie Johansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.