Områdespoliserna Anders Nordlund och Thomas Idorn tränar på olika gripandetekniker Foto: Petra Olsson

Så ska nya cykelpoliser jaga kriminella

Uppdaterad
Publicerad

Att poliser tar sig fram till häst är inte helt ovanligt, men nu är även cyklar på väg att hitta sin plats i kåren. Områdespoliser i södra Skåne får träning i att närma sig misstänkta på två hjul.

Uppe på Sankt Hans backar får några områdespoliser i Lund lära sig gripandetekniker från cykel. En av övningarna kallas för ”Katapulten”.

– Det innebär att vi kör upp jämsides den här personen, jagar i fatt den på cyklarna och sedan blir det som en form av katapult, det vill säga man använder cykelns rörelseenergi, för att komma framåt och gripa personen, säger polisinspektör Magnus Björn-Bentzen.

Se hela inslaget: Poliser tränas i att närma sig misstänkta på två hjul

Utbildningen är en del i en större satsning i Södra Skåne på att få fler poliser att använda cykeln som ett komplement till polisbilen.  

Har utvecklats i Holland

Områdespolis Thomas Idorn är en av sex poliser som deltar i Lundapolisens cykelutbildning. Han tror att övningar som ”Katapulten” kan hjälpa poliserna att sköta cykeljobbet på ett proffsigt sätt.

– Jag tycker att den kändes vettig, just det här att man har ett utarbetat sätt och kommer väldigt nära. Skulle det vara så att personen byter riktning, då hoppar man bara upp på cykeln igen och fortsätter cykla efter, säger Thomas Idorn.  

Cyklarna har utvecklats i Holland där polisen länge har använt sig av cykelpoliser. Det handlar om robusta saker som ska tåla hårda tag. Cykelinstruktör Magnus Björn-Bentzen pekar ut några av attributen på cykeln, som är strajpad med polisens logga.

– Vi har hydrauliska bromsar som sitter åt vid däcket i stället för skivbromsarna. Det är för att de inte ska förstöras så lätt när man slänger den. Växlarna ligger inne i navet så att du inte ska kunna sparka sönder det.

Säkra ingripanden

Magnus Björn-Bentzen har cyklat i tjänsten i sex år. Nu ska han lära andra poliser hur man gör säkra ingripanden.

– När jag var outbildad så gjorde jag ju fel saker och åkte på backen en gång när jag skulle gripa en person. Och det är därför vi har de här utbildningarna, för att vi ska vara rädda om oss själva och dem vi griper, säger Magnus Björn-Bentzen.

Cykelpoliserna kommer jobba med alltifrån trafikkontroller till ingripanden. Med hjälp av tekniker som ”slajden” går det att glida upp bakom den misstänkte och göra ett smidigt ingripande, menar Thomas Idorn.

– Låt säga att vi har fått ett signalement på den personen. Då kan vi nästan ljudlöst glida upp bakom den personen och göra ett ingripande. Om vi hade kört bil då hade personen kanske sett oss, vi hade hörts mer och vi hade kanske fått lämna bilen en bra bit från gärningsmännen. Nu kan vi komma väldigt nära och även fortsätta förfölja honom om han börjar springa, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.