Ikea har de senaste månaderna blivit föremål för massiva internationella protester där företaget anklagats för att utnyttja låglönearbetskraft för att transportera varor till sina butiker.
Senast i december kunde den internationella fackliga organisationen ITF visa att företagets underleverantörer systematiskt utnyttjat arbetskraft från låglöneländer för att frakta varor i Sverige och Västeuropa.
Företaget dömt i domstol
Helsingborgsföretaget Brinkman-Trans-Holland AB är en av dess underleverantörer med underbetalda förare. Den 7 februari dömde en holländsk domstol Brinkman Trans-Holland för att utnyttjat förare från framförallt Moldavien och Polen.
Chaufförerna, ska enligt domstolen, ha usla villlkor med endast 200 euro i månadslön. Genom domen åläggs företaget att följa den holländska arbetslagstiftningen.
Att Ikea använder sig av transportföretag med tvivelaktiga anställningsvillkor är väl känt, enligt Lars Lindgren, ordförande för svenska Transportarbetarförbundet och den Europeiska Transportfederationen.
– Vi har haft flera möten med dem, men hittills har vi mötts av kalla handen. De säger sig ha koll på att första ledet har bra villkor, däremot har de inget ansvar för vilka underleverantörer som sen anlitas.
Vill uppmärksamma kunder
Ikea har avtal med speditörer som sen hyr in flera olika transportföretag för att sköta körningarna av varor. Ett av dem är alltså Helsingborgsföretaget Brinkman.Trans-Holland som har ett flertal fordon.
Under torsdagens protester vill Transportfacket gör Ikeakunderna uppmärksamma på att varor ibland levereras av förare med usla arbetstidsvillkor.
– Jag har själv mött chaufförer som bott i 8 veckor sina bilar, berättar Lars Lindgren. De har verkligen inga Ikeakök att laga mat i.
Tar domen på allvar
Lars Lindgren anser att Ikea har ett ansvar även för vilka underleverantörer som anlitas.
– Vi förväntar oss av ett stort svenskt multinationellt företag ska dela svenska värderingar om allas lika rätt och värde. Då kan man inte samtidigt stödja sig på lönedumping och cyniskt utnyttjande av människor, säger han.
Malin Sennevall, pressinformatör på Ikea, säger att företaget tar den holländska domen ”på allvar”.
– För oss är det viktigt att företag som sköter våra transporter ska erbjuda bra villkor – oavsett var i ledet de befinner sig. I det fallet sympatiserar vi med Transportarbetarförbundet.
Oklart vad domen innebär
Om domen innebär att Ikea nu inte längre avser att anlita Helsingborgsföretaget BrinkmanTrans-Holland är dock oklart.
– Vi får titta på hur vi går vidare, säger Malin Sennevall. Vi uppdaterar regelbundet våra krav på transportföretagen.
Hon är medveten om att Transport sen länge för samtal med Ikea om de usla villkoren för många lastbilsförare.
– Men vi kan inte ensamma förändra transportbranschen, det måste ske i i dialog med andra aktörer.
Protesterna hålls klockan 12-13 och 15-17 på torsdagen utanför Ikeavaruhusen i Malmö och Helsingborg. Samtidigt demonstrerar Transportfacken vid Ikeavaruhus i Belgien, Frankrike, Tyskland och Holland.