Regeringen vill bygga höghastighetsbana till Malmö

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen vill gå vidare med satsningen på höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Men det är inte säkert att regeringen har stöd i riksdagen.

Regeringens viljeriktning är att bygga stambanor för höghastighetståg som knyter samman Stockholm, Göteborg och Malmö. Det meddelade infrastrukturminister Anna Johansson (S) och klimatminister Isabella Lövin (MP) vid en pressträff idag.

– Det finns en ökad efterfrågan att köra mer godståg och mer persontåg. Men det är i princip fullt på spåren. Det är det främsta skälet till att vi måste göra något. Det finns inget nollalternativ, säger Anna Johansson på pressträffen.

– Vi har ganska långa restider mellan våra tre stora städer, vilket gör att flyget kan vara ett mer attraktivt val. Jag tror att det är viktigt att knyta ihop våra tre storstäder med en modern infrastruktur, säger Anna Johansson (S).

Byggs etappvis

Ostlänken förs fram som en första sträckan som ska byggas i ett tänkt höghastighetssystem.

– Genom att binda ihop den här delen av Sverige på ett tydligare sätt skapar vi också helt nya förutsättningar för konkurrenskraft, fler företag att etablera sig, möjlighet att växa och att få tag på rätt kompetens i ett större geografiskt område, säger Anna Johansson.

Enligt infrastrukturministern tillåter inte ekonomin att man bygger färdigt stambanor för höghastighetståg samtidigt och i väldigt hög takt. Den ekonomiska ramen beräknas till 622 miljarder kronor under åren 2018-2029.

– Vi kommer att behöva bygga ut etappvis. Vi ska göra det i ordning som möter behoven där de är som störst. Vi ska göra det i en takt som ekonomin tillåter, säger Anna Johansson (S).

Satsar på underhåll

Regeringen meddelade också att avsikten är att höja anslagen till järnvägsunderhåll. Anslagen höjs med 47 procent, enligt Anna Johansson. Under åren 2019 och 2020 vill regeringen ge 8,7 miljarder till Trafikverket för att arbeta med underhåll.

Propositionen har förhandlats fram med budgetpartnern Vänsterpartiet.

”Kostar tolv Öresundsbroar”

Kritiken har varit hård mot satsningen på höghastighetståg, och det är osäkert om förslaget kommer att få stöd i riksdagen. Moderaterna meddelade på onsdagen att man säger nej. Projektet anses vara både dyrt och samhällsekonomiskt olönsamt.

Även skånska oppositionspolitiker motsätter sig satsningen.

– Vi har sett att höghastighetsprojektet blivit en gökunge som äter upp alla resurser och riskerar pendlingsmöjligheterna i Skåne i dag för eventuellt framtida långdistanståg, säger Carl Johan Sonesson (M), vice ordförande i styrelsens för Region Skåne, i ett pressmeddelande.

– Höghastighetsprojektet skulle kosta motsvarande tolv Öresundsbroar. Att vi skulle ha pengar över till den regionala trafiken är minst sagt tveksamt, säger Gilbert Tribo (L) gruppledare för Liberalerna i Region Skåne, i ett pressmeddelande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.