– Vi brukar prata om främjande, förebyggande och åtgärdande insatser, säger Tommy Eriksson, utbildningsråd vid Skolverket.
Främjande insatser handlar exempelvis om att man har en god studiemiljö, där alla känner sig inkluderade och trygga. Något som egentligen alltid ska finnas i alla skolor. Har man detta kan man i nästa steg kartlägga riskerna för kränkande behandling, exempelvis genom enkäter och trygghetsvandringar.
Där får eleverna själva berätta var de tycker att de kan känna sig otrygga, som i omklädningsrum, i korridorer eller på toaletter. Tillsammans kan vuxna och elever sedan hitta åtgärder som minskar riskerna för att kränkande behandling ska uppkomma.
Mer vuxen närvaro önskas
– Det kan till exempel vara en förändring i schemaläggningen eller ökad vuxennärvaro, säger Tommy Eriksson.
I de undersökningar som gjorts med elever är just ökad vuxennärvaro en återkommande synpunkt när det gäller att minska mobbningen.
– Och då handler det om att vuxna inte ska vara närvarande bara rent fysiskt utan att de också ska aktivt engagera sig och fråga och prata med eleverna utanför den schemalagda lektionstiden, säger Tommy Eriksson.