Foto: Mikael Nilsson

Två godståg kolliderade på Malmö C

Uppdaterad
Publicerad

Två tåg körde in i varandra strax efter klockan fyra på tisdagmorgonen vid rangerbangården i Malmö. En av tågvagnarna var lastad med natriumcyanid, ett mycket giftigt ämne.

– Vår huvuduppgift under insatsen har varit att säkerställa att det inte blir något läckage, säger Daniel Gren, insatschef på Räddningstjänsten. Vi har haft drönare i luften och personal i skyddsutrustning som undersökt platsen.

Vid 7-tiden på morgonen kunde räddningstjänsten konstatera att läget var under kontroll.

– Det har visat sig att det inte är något läckage, meddelar Daniel Gren. Nu håller vi på att avveckla räddningstjänstens arbete.

Innehöll farligt gods

Insatsen inriktades på att undvika att tågvagnen skulle börja läcka och att förbereda en eventuell sanering.

– De två tågen har kört ihop rejält,  säger Paul Bjurehag, inre befäl på Räddningstjänsten Syd, för SVT Nyheter Skåne.

– Natriumcyanid är ett farligt ämne, så det är viktigt att det inte börjar läcka.

Stor insats

Riskområdet var begränsat till vagnarnas närhet och räddningstjänstens styrkor från Centrum, Hyllie, Jägersro, Löddeköpinge och Kävlinge var på plats.

Håkan Sjöström, säkerhet- och kvalitetschef på Green Cargo, menar att proportionerna på räddningstjänstens insats var överdriven.

– Vi tycker att räddningsinsatsen var väldigt stor i förhållande till den risk som vi bedömde, menar Håkan Sjöström.

– Den aktuella vagnen spårade inte ur och utsattes inte för något våld. Risken för läckage bedömde vi som låg, fortsätter han.

Den kritiken håller inte Anders Kindberg på Räddningstjänst Syd med om.

– Vi har följt våra larmplaner och riktlinjer när det handlar om så här giftiga ämnen, säger han.

Spärrades av

Delar av området spärrades av, bland annat delar av Västkustvägen.

Trots olyckan påverkades inte persontågstrafiken.

– Vi har inte haft någon påverkan i trafiken för våra persontåg under morgonen, meddelar Jan-Åke Bergmark på Skånetrafiken.

Olycksutredning

– Vi ska nu göra en olycksutredning tillsammans med Trafikverket för att se vad det berodde på att de här vagnarna rullade iväg i för hög hastighet och kolliderade, säger Håkan Sjöström på Green Cargo.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.