Jan Troells senaste dokumentär handlar om Trelleborgsskulptören Axel Ebbe. Foto: SVT

Troells nya film om skulptören Axel Ebbes liv

Uppdaterad
Publicerad

Hans skulpturer känner nog många till, men vem var han egentligen, lantbrukarsonen från Söderslätt som gjorde så många vackra skulpturer i södra Sverige?

Axel Ebbe föddes på en gård i Hököpinge i Skåne 1868. Han studerade språk och estetik men det var konstnär han ville bli. Hans första offentliga skulptur, ”Solrosen”, invigdes 1912 på Kungsparken i Malmö.

”Nu kan vi komma åt Axel”

”Vem var du Axel Ebbe?” heter den senaste dokumentären av filmarna Jan Troell och Jan Hemmel. En film som handlar om den gåtfulle Trelleborgsskulptören Axel Ebbe.

– Något enkelt svar har vi inte på vem Axel Ebbe var, utan hans egna ord och verk får tala och var och en får komma fram till sin egen bild av honom. Det blir ju aldrig någon fullständig bild av någon människa, inte ens en själv. Det är en ständig process, säger regissören och filmaren Jan Troell till SVT Nyheter Skåne.

– Jan och jag var ju båda intresserade av den här märklige mannen. Men när det skickliga museet lyckades hitta brevsamlingen där Axel under hela sitt liv skrivit ner sina tankar, känslor, kvinnor, sin konst och sina misslyckanden på ett roligt, öppet och spännande sätt. Vi kände att nu kan vi komma nära honom. Nu kan vi komma åt Axel, säger regissören och författaren, Jan Hemmel, som också är berättarrösten i filmen.

Om konsten att bli människa

Många har säkert sett någon av Axel Ebbes kända skulpturer i södra Sverige. ”Sjöormen i Trelleborg”, ”Arbetets ära” på Möllevångstorget i Malmö, ”Snäckan” i Tivoliparken i Kristianstad, eller ”Mannen som bryter sig ut ur klippan” som står på Universitetsplatsen i Lund.

– Redan första gången jag såg den blev jag väldigt tilltalad, till och med så mycket att jag skrev in den i ett manus till en långfilm som heter Bang. Men den kom aldrig med då. Symboliken är ju mycket enkel att ta till sig. Den gäller ju alla människor så att säga. Att ta sig ur, att bli människa helt enkelt, fortsätter Jan Troell.

Hans pappa brukade jorden och Axel skulpterade jorden. Vad tänker du om det?

– Det temat har legat väldigt nära mig och det är ett genomgående tema i filmen. Jag har varit fascinerad av det temat även i andra filmer, himmel och jord är ju ganska självklara motpoler, säger Jan Troell.

Varför behövde den här filmen göras?

– Det har visat sig att den behövde göras. Det visste vi inte när vi startade. Vi tänkte inte utifrån något behov då utan den är bara född av lust att göra något. Ebbehallen har varit väldigt omdiskuterad det senaste året, för att man har inte haft pengar till att underhålla och modernisera den ordentligt. Det har till och med varit tal om att stänga den. Det skulle vara en skandal. Det är inte så många saker som Trelleborg har att visa upp kulturellt för turister och inte minst för trelleborgarna själva, säger Jan Troell.

Film som också blev bok

Strax innan Axel Ebbe dog, skänkte han sina verk till Trelleborgs stad. Staden tackade genom att bygga en egen konsthall åt honom. Och det är just i den här konsthallen som filmen kommer att visas varje helg under sommaren.

– I filmen kommer vi åt några sidor av honom. Sedan upptäckte vi att det fanns en massa annat också så vi skrev också en bok. Den handlar om Axel Ebbe, men också om Europa, de öppna gränsernas Europa kring förra seklskiftet. En tid som påminner om vår tid, säger Jan Hemmel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.