Lars Månsson, huvudskyddsombud på Arriva som bemannar pågatågen, sitter med det gångna årets inrapporterade händelser. Under 2014 hade man totalt åttio ärenden med allt från hot och spottloskor till rena misshandelsfall.
– Det här är vardagen för ombordspersonal, säger Lars Månsson.
Tågbolaget Arriva planerar nu för att, redan i mars börja bemanna vissa avgångar under helgkvällar med väktare. Idag har man två tågvärdar efter klockan sju på fredag- och lördagkvällar. Tanken är att en tågvärd i fortsättningen ska arbeta tillsammans med en väktare, för att på så sätt öka säkerheten ombord.
Skyddsombudet Lars Månsson menar att politikerna som är ytterst ansvariga för upphandlingarna av tågtrafiken nu måste ta ett större ansvar för att långsiktigt öka säkerheten.
– Man måste ta höjd för arbetsmiljöproblem redan i upphandlingen. Idag är det lägsta pris som gäller och då finns det inte utrymme att bemanna upp, säger han.
Från politiskt håll lyfter man fram redan gjorda åtgärder som kameraövervakning och utbildning av personal. Och kollektivtrafiknämndens ordförande säger att det i slutändan är arbetsgivaren som har huvudansvaret.
– Varje entreprenör som lämnar in ett anbud har ansvar att utföra uppdraget på rätt sätt, Stefan Svalö (S) som är ordförande i kollektivtrafiknämnden.