Det planeras och skrivs dokument av många olika slag inom dagens skola. I vissa fall tar det arbetet så mycket tid och kraft så att undervisningen blir lidande. Det framkommer nu i en studie från en grupp forskare vid Linnéuniversitetet i Växjö som under nästan tre års tid har träffat och intervjuat 94 lärare inom grundskolan från tre skolor i olika kommuner. Resultatet finns dokumenterat i boken ”Frihet under ansvar eller ansvar under tillsyn”.
Förlorar förmågan att se helheten
– Det finns faror med dokumentstyrning. Och det finns risker att man förlorar förmågan att se helheten vilket gör att man i viss utsträckning förlorar ansvaret för sina arbetsuppgifter när man i stället fyller i dokument, säger Karin Jonnergård, en av författarna till boken, till SVT Nyheter Småland.
Dokumenten som det handlar om kan vara allt från information till barnens föräldrar om planerade och kommande aktiviteter till sådana dokument som lärarna måste fylla i för att uppfylla kraven för undervisningen.
Tycker att deras arbete har blivit tråkigt
– Att fylla i olika dokument tar så mycket tid från lärarna att de inte hinner göra sitt jobb. Många tycker att arbetet har blivit enormt tråkigt och att de inte hinner planera. Men det är också en avvägningsfråga där en av fördelarna är att eleverna behandlas lika medan farorna kan vara att man slutar att använda sina kunskaper och riskerar att stanna i sin utveckling, säger Karin Jonnergård.
Vill nå ut med sin studie till andra forskare
Förutom Karin Jonnergård så har Lena Agervall och Joakim Krantz vid Linnéuniversitetet jobbat med att sammanställa studien som nu ska distribueras till forskare och andra aktörer inom skolan för att budskapet ska nå ut. Karin Jonnergård säger att det här är viktiga frågor att ta upp i dag, därför att vi inom många områden har tappat bort vad olika styrsätt kan ha för inverkan på både ansvar och engagemang.