Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Därför ratar Jönköping Melodifestivalen

Två gånger har Jönköping arrangerat deltävlingar i Melodifestivalen. Nu vill de inte vara med längre. De tycker inte att evenemanget ger tillräckligt för besöksnäringen och väljer hellre att lägga pengarna på andra satsningar.

Jönköping har stått som värd för Melodifestivalen både 2003 och 2007. Men numera har man slutat att ansöka om att få musiktävlingen till stan. Patrik Olderius på Destination Jönköping ser flera svårigheter med evenemanget som gör att de prioriterar andra satsningar. 

Inte unikt

– Till att börja med så är det flera deltävlingar som sker på andra platser. Vilket gör att det inte blir speciellt unikt för oss. Vi får inte fler tillfälliga besökare till stan. Melodifestivalen vänder sig till stor del till dem som redan bor i Jönköping. Då anser vi att det finns andra arrangemang att lägga pengarna på som vi vet ger större besöksnäringseffekter, säger Patrik Olderius, vd Destinations Jönköping.

Kommunägda Destination Jönköping har som uppgift att få tillfälliga besökare till kommunen. Ett verktyg för detta är att få stora evenemang till orten. 

– Det handlar helt och hållet om att göra platsen attraktiv för de som inte känner till oss. Få dem att komma hit och sedan få dem att komma tillbaka. Till sist flyttar man hit. Att få fler människor att bosätta sig här är huvudmålet, säger Patrik Olderius till SVT Nyheter Småland.

Stor konkurrens

Han märker av en hårdare konkurrens när det gäller att få evenemang till orten. Priserna stiger och det gäller att välja rätt.

– Kan vi använda Jönköping i namnet på något sätt? Passar det i vårt platsvarumärke? Kommer det driva hit folk och ge mycket PR? Är evenemanget gångbart både nationellt och internationellt? Om det blir ja på dessa frågor så kör vi, säger Patrik Olderius.

Ett av de evenemang som Jönköping satsat på är Dreamhack. LAN-evenemanget har under åren växt och blivit en viktig del i stadens varumärke. Vid två tillfällen per år sker evenemanget som totalt lockar runt 100.000 unga till Jönköping.

Vad gör Dreamhack för att uppfylla målet att få folk att flytta till Jönköping? 

– Eftersom vi kallas Jönköping the city of Dreamhack så vet de mellan 15 och 35 år att evenemanget hör ihop med Jönköping. Då ökar chansen att de väljer oss när de ska studera eller flytta på sig, säger Patrik Olderius.

Mello i Växjö

Mer i ämnet