Mariette Hansson och Benjamin Ingrosso firar sina finalplatsen med champagne på efterfesten på Elite Hotel Savoy efter Melodifestivalens deltävling två i Malmö Foto: TT Bild

Melodifestivalens krav på kommunerna – fest och pynt för miljoner

Uppdaterad
Publicerad

Städerna som vill ha deltävlingarna i Melodifestivalen måste skriva ett samarbetsavtal med evenemangsarrangören Live Nation. Och med avtalet kommer kostnader i miljonklassen.

Växjö är värdar för Melodifestivalen för fjärde gången. Förberedelserna börjar långt innan festivalturnén anländer till stan. 

– Man måste vara ute ett par år före och visa sitt intresse. Sen gäller det att planera att en lämplig arena är ledig vid rätt tidpunkt. Ett halvår innan skriver vi kontrakt med Live Nation. Sedan lämmnar SVT det slutliga beskedet, säger Thomas Karlsson, näringslivschef Växjö kommun. 

Mello i Växjö

Flera krav på kommunen

Avtalet med evenemangsarrangören Live Nation ser till att Växjö levererar en del saker:  

* En avgift på 600.000 kronor som bland annat ger kommunen rättigheterna att använda Melodifestivalens logotype och rätt att kalla sig värd för deltävlingen i marknadsföring.

* Fixa fram en ledig arena som klarar att ta emot publik och stor tv-sändning. Att göra om Vida arena från hockeyarena till Mello-arena kostar kommunen 100.000 kronor.   

* Värdstaden ska anordna en välkomstfest för artister, låtskrivare och arrangemangarbetare, samt de journalister som SVT bjuder in. Festen bör sluka uppåt 300 personer och festplaneringen ska godkännas av SVT.

– Vi lägger 300.000 kronor på festen. Det serveras inte varmkorv direkt, säger Thomas Karlsson.

Sedan pyntar kommunen staden inför evenemanget – så kallat city dressing som i Växjös fall kostar 200.000 kronor.

Total budget 1,2 miljoner

Den totala insatsen från kommunen är 1,2 miljoner kronor. Men under veckan hoppas Thomas Karlsson på stora intäkter inom besöksnäringen. Även om storleken kan vara svår att mäta. 

– Mätinstrumentet är lite trubbiga. Men vi har gjort mätningar vid tidigare evenemang som dam EM i fotboll och Melodifestivalen 2012. Och intäkter för hotell, resturanbesök och shopping hamnade vid Melodifestivalen 2012 mellan 6 och 10 miljoner.   

Men tvingas ni inte använder schabloner när ni mäter som gör att det kan bli lite godtyckligt? 

– Framför allt på shoppingsidan måste vi använda schabloner däremot restaurang och hotellintäkter kan vi mäta exakt vad som kommer från Melodifestivalen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Mello i Växjö

Mer i ämnet