Mats Wahlsten är rektor på Norregårdsskolan som tog emot majoriteten av eleverna från nedlagda Arabyskolan. Foto: Kaisa Andersson/SVT

Nedläggningen en framgång för skolresultaten

Uppdaterad
Publicerad

Arabyskolan i Växjö brottades med dåliga resultat och de högpresterande eleverna flydde. Då valde politikerna att lägga ner skolan. Ett beslut som gagnade många av eleverna, enligt en ny magisteruppsats på Linnéuniversitetet.

Mats Wahlsten är rektor på Norregårdsskolan, som tog emot majoriteten av de elever som flyttades från Arabyskolan, som avvecklades hösten 2013. Arabyskolan var då en av de skolor som hade sämst skolresultat i hela landet.

Han studerade 40 av eleverna som lämnade Arabyskolan efter årskurs 7, och jämförde deras betygsutveckling under högstadiet med de elever som gått på Norregårdsskolan från start.

Skolnedläggningar

De flesta höjde betygen

– Tittar man på betygsresultaten kan man se att eleverna från Arabyskolan generellt sätt förbättrade sig under de här två åren, och det betydligt mer än våra egna elever under den perioden, berättar Mats Wahlsten.

I snitt höjde Arabyeleverna sina betyg i fyra fler ämnen än de som hade gått på samma skola hela högstadiet.

– På individplanet har jag sett fantastiska resultatförbättringar. En elev gick från att ha ett E i matematik till att få ett A, och dessutom få stipendium i matematik när han slutade årskurs nio.

”Här pluggar alla, då pluggar jag också”

I studien har även 15 av eleverna intervjuats om flytten, och många vittnade om att bytet av skolmiljö blev en vändpunkt. Mats Wahlsten talar om en skillnad i ”skolkultur” som blev uppenbar för eleverna som lämnade Arabyskolan.

– ”Här pluggar alla, då pluggar jag också” var ett vanligt uttalande från eleverna i intervjuerna, säger han.

Risker med nedläggning

Även om nedläggningen av Arabyskolan i dag kan ses som en framgång, så löser en nedläggning inte i sig problemet med segregerade skolor, säger Mats Wahlsten.

Risken är också att man berövar eleverna sitt sammanhang samtidigt som de positiva effekterna av ett skolbyte uteblir:

– Växjö är en väldigt segregerad stad och eleverna söker sig till den närmaste skolan. Då finns tendensen att det uppstår samma segregerande effekt där. Forskningen visar att på skolor där antalet elever med invandrarbakgrund ökar över en viss nivå så finns det en tendens att de ”svenska” barnen söker sig därifrån. Då har du egentligen bara fått en förskjutningseffekt.

NEDLÄGGNINGEN AV ARABYSKOLAN

Beslutet att lägga ner Arabyskolan togs i december 2012 och skolan avvecklades under hösten 2013. Skolan hade då nyligen renoverats för omkring 100 miljoner kronor.

Arabyskolan bytte namn till Centrumskolan och gick från en renodlad högstadieskola till en renodlad låg- och mellanstadieskola.

Eleverna som hade gått i årskurs 7 och 8 på Arabyskolan omplacerades, främst på Fagrabäcksskolan och Norregårdsskolan.

Enligt de intervjuer som Mats Wahlsten gjort i samband med studien var det främst tre anledningar till att politikerna bestämde sig för en nedläggning:

1. När det fria skolvalet infördes i högstadiet i Växjö ledde det till en elevflykt från Arabyskolan, och skolan brottades med sjunkande elevunderlag.

2. Elevernas studieresultat hade försämrats markant under de senaste tre åren och var bland de sämsta i Sverige.

3. Arabyskolan var segregerad: En majoritet av eleverna hade invandrarbakgrund och kom från en studieovan hemmiljö.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skolnedläggningar

Mer i ämnet