Foto: privat/TT

Familjebakgrund har större betydelse för skolresultaten

Uppdaterad
Publicerad

Samtidigt som de svenska eleverna har höjt sina resultat i årets Pisa-undersökning så har familjebakgrunden fått ökad betydelse för resultaten. ”Det är tråkigt och man känner en kluvenhet som nyutbildad lärare”, säger Alexandra Alexandersson som läser till lärare vid Linnéuniversitetet.

Svenska elevers resultat har förbättrats och är tillbaka på samma nivå som 2009, det visar den senaste mätningen av Pisa som presenterades i dag.

I Pisa mäts också så kallad likvärdighet med sju likvärdighetsmått. Och jämfört med resultatet från Pisa 2006 har fem av dessa försämrats enligt Skolverket. Till exempel har familjebakgrund fått ökad betydelse för resultaten i naturvetenskap. När Pisaundersökningen började år 2000, var Sverige ett av de länder som hade bäst likvärdighet. I dag ligger Sverige på genomsnittet.

– I den här undersökningen ser vi tecken på att skolan blivit sämre på att kompensera för elevens sociala bakgrund. Det är en oroande utveckling som våra politiker behöver ta på allvar, säger Mikael Halápi, vikarierande generaldirektör på Skolverket.

Tråkig utveckling

Även Alexandra Alexandersson som läser sista året till ämneslärare i Svenska och Bild på Linnéuniversitetet reagerar på att Pisaresultatet nu visar att skillnaderna har ökat.

– Det är tråkigt och man känner en kluvenhet inför det som nyutbildad lärare. Dels så vet man hur viktigt det är för utsatta elever med välutbildade lärare. Dels är det lärarbrist när man kommer ut och man borde ta ett jobb på en utsatt skola. Men många nyutexaminerade lärare väljer skolor där det finns studiemotiverade elever för att orka arbeta som lärare. Det handlar ju om att locka till sig lärare till skolorna, säger hon.

Hon är övertygad om att de nya resultaten i likvärdighet kommer diskuteras mer i kurserna om sociala relationer och utbildningsvetenskap. Och det behövs menar hon.

– Jag ville bli lärare för att göra skillnad. Samtidigt ska man orka jobba som lärare också och få rätt resurser på sin arbetplats. Man måste se till sig själv först för att orka. Det här är arbetsgivarnas ansvar, säger Alexandra Alexandersson.

Mer om Pisa

PISA är en förkortning av Programme for International Student Assessment. Det är en internationell undersökning som organiseras av OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development). Totalt deltog 72 länder eller regioner i PISA 2015, däribland alla 35 OECD-länder. Ungefär 540 000 15-åriga elever testades totalt i PISA 2015. I Sverige deltog knappt 5500 elever från 202 skolor. De flesta eleverna gick i grundskolans årskurs nio. PISA har tidigare genomförts år 2000, 2003, 2006, 2009 och 2012. Källa: Skolverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.