Maria Hedlins projekt ”Beröring i förskolan, omsorg eller fara?” är ett av flera projekt som får pengar från Vetenskapsrådet.
– Vi vill undersöka hur förskolan och förskollärarutbildningen hanterar och diskuterar beröring mellan pedagoger och barn. Beröring är viktigt för barnet, men beröring är också kopplat till övergrepp. Beröring är både positivt och negativt, säger Maria Hedlin.
Rädda för ”hands off”-policy
I studien som ska pågå under tre års tid ska enkäter och intervjuer göras med förskollärarstudenter, förskollärare och förskolechefer.
– Manliga förskolelärare är rädda för att bli misstänkta, rädda för att någon ska tro att något misstänksamt pågår bara för att de berör ett barn.
I projektet medverkar också Caroline Johansson lektor i psykologi på Linnéuniversitetet och Magnus Åberg, lektor i genusvetenskap på Karlstads universitet.
– I andra länder finns en ”hands off” -”no touch”-policy som går ut på att man helst inte ska röra barnen eller så finns det direktiv på hur man ska beröra dem. Vi är rädda för att det ska bli så här i Sverige också, avslutar Maria Hedlin.
Sex projekt inom naturvetenskap och utbildningsvetenskap vid Linnéuniversitetet får totalt 16,7 miljoner i forskningsmedel.