Swedac ackrediterar företag inom så skilda områden som kärnkraft, bilindustri, IT, sjukvård, livsmedel, brottsutredningar och miljövård.
Läs mer: Olycksbussen i Sveg underkändes två gånger
En verkstad som fått ackreditering från Swedac kan – som i Mekka Traffics fall – också godkänna ett fordon som tidigare underkänts i besiktningen. Detta under förutsättning att fordonet har reparerats fackmannamässigt.
Har funnits sen 90-talet
Men öppnar inte det för misstankar om fusk när ett bussbolag, som i det här fallet, kan godkänna sina egna bussar?
– Regelverket har funnits sedan början av 90-talet och vi har inte märkt något missbruk. Det är också så att det formella godkännandet görs av transportstyrelsen, dit verkstaden skickar protokollet, säger enhetschef Tomas Holm.
Skulle det inte vara bättre att ett helt fristående företag gör slutkontrollen?
– Det har inte framkommit några sådana synpunkter tidigare. Men en garanti för att jobbet görs professionellt är att det inte är samma person som utför reparationerna som också godkänner arbetet. Då måste man hämta en kollega som är utsedd kontrollant.
Men på samma arbetsplats?
– Ja, så ser det ut.
Vilken koll har Swedac på att Mekka Traffic och Bergkvarabuss sköter sina egenkontroller på ett tillfredsställande sätt?
– Vi gör regelbundna kontroller av alla ackrediterade verkstäder. Är det nya bolag kommer vi en gång per år, men efter fyra år blir det tre besök på en fyraårsperiod.
Underkändes två gånger
SVT Nyheter kunde på måndagen avslöja att bussen som var med i olyckan i Sveg då tre skolungdomar miste livet, hade underkänts två gånger på besiktningen. Samma problem, ett misstänkt fel med hjullagret på höger sida av framaxeln, var orsaken båda gångerna.
Bussen blev slutligen godkänd av Bergkvarabuss egen serviceverkstad Mekka Traffic. Mekka Traffic är också namnet på det moderbolag som äger Bergkvarabuss och serviceverkstäderna.
– Vi är ackrediterade av Swedac. Det ställer oerhört högra krav, sa pressansvarige Simon Sandberg till SVT Nyheter på måndagen.
Oanmälda inspektioner görs sällan
Och på statliga Swedac som alltså ackrediterat och godkänt verkstaden är man tydlig med att det inte är något konstigt att det är Bergkvarabuss egen verkstad som godkände fordonet.
Gör ni oanmälda inspektioner?
– Ganska sällan. Det beror på att vi vill ha rätt personer på plats för att få svar på våra frågor.
När gjorde ni senast en tillsyn av den verkstad som godkände olycksbussen, dvs Mekka Traffic i Arlöv?
– Den senaste inspektionen gjordes 15 januari 2015.
Besöket gjordes alltså för över två år sedan, trots att målsättningen är att det ska ske var sextonde månad. Under den senaste tillsynen hos Mekka Traffic i maj och juni 2016 besöktes fem av deras verkstäder. Men inte Arlöv.