– Kostnaderna är mycket större än värdena det skapar. Det slutar på omkring 57 miljarder minus. Hallandsåstunneln kostade 10 miljarder när den väl var kvar, så bara nettoförlusten av detta projektet är sex gånger så stor som Hallandsåsen, säger Jonas Eliasson som är professor i transportsystem vid Kungliga tekniska högskolan, KTH.
Enligt Jonas Eriksson är bygget av en höghastighetsbana är ett samhällsekonomiskt olönsamt projekt. Men HG Wessberg, som är en av regeringens två utsedda förhandlare, håller inte med om det.
– Jag är väldigt medveten om kritiken. Jag är också medveten om att det här är ett väldigt dyrt projekt, men däremot så betvivlar jag att man kan göra precisa samhällsekonomiska bedömningar som gäller 150 år fram i tiden. Och det är ju så lång tid som den här stambanan kommer att användas, minst, säger HG Wessberg som är en av regeringens förhandlare.
Men kan ni då säga att satsade pengar ger den nytta som man räknar med?
– Ja, vi kommer att göra en bedömning och min bedömning är att det här är en viktig framtidsinvestering för Sverige.