Lek och dans ska ge bättre skolresultat

Uppdaterad
Publicerad

Ett nytt statsbidrag ska förbättra hälsan i skolan. Västerviks kommun har fått nästan 3,4 miljoner vilket är det största bidraget av alla kommuner i Sverige. SVT Småland besöker Skogshagaskolan,där aktivitetsbaserade elevytor ska byggas inomhus.

När SVT Småland besöker Skogshagaskolan i Västervik är det full fart på skolgården. Många elever har samlats kring en högtalare där de hoppar och dansar till musiken. Andra barn springer omkring och leker något som de kallar ”godistrollet”, en lek som leds av en fritidspedagog. 

Under fyra års tid har Skogshagaskolan utvecklat sin rastverksamhet, för att få barnen att röra på sig mer och det har gett resultat. 

– Antal konflikter på rasterna har minskat i antal. Vi märker också att eleverna rör på sig mer under hela rasterna, när vi har vuxna som är avsatta för att leda aktiviteterna, säger Susanne Pettersson, fritidspedagog på skolan.

500 000 kronor till Skogshaga

Av bidraget på närmare 3,4 miljonerna har Skogshagaskolan fått en halv miljon. De kommer använda pengarna till att köpa in ett pingisbord utomhus och en större ljudanläggning så att fler barn ska kunna röra sig till musik på rasterna. Men de vill också få barnen att röra på sig mer inne i skolan. 

Specialpedagogen Gerd Henriksson och intendenten Linnea Östberg är de två som gjorde ansökan till Skolverket och de har också fått pengar till att bygga så kallade aktivitetsbaserade elev ytor inne i Skogshagaskolan.

Specialpedagogen Gerd Henriksson och intendenten Linnea Östberg Foto: SVT

Balansmattor och klättergrepp

Ytorna har inte börjat byggas ännu, men de har klart för sig hur de vill att de ska se ut. 

– Tanken är att det ska in en gymmatta och att det ska upp redskap på väggarna. Vi vill också att det ska finnas olika redskap för att de ska kunna komma upp i puls som till exempel hopprep och balansmattor. På väggarna ska det finnas klättergrepp, så att de kan bouldering, säger Linnea Östberg. 

–  Vi vet att det inte är så stor yta, så det är inte hela klasser som kommer hit utan. Vi kommer göra en organisation och en planering så att elever kan komma hit i mindre grupper, säger Gerd Henriksson.

Pulshöjning ger bättre skolresultat

Det finns flera forskningsstudier både svenska och internationell som visar att pulshöjande aktivitet stimulerar till bättre skolresultat. Vi har tidigare berättat om Ryssbyskolan i Ljungby kommun som har satsat på fyra pulspass i veckan. Även på Skogshagskolan i Västervik hoppas att det här projektet också ska ge bättre skolresultat. 

– Glädjen och motivationen blir stor och det gör att barn mår bra, säger Gerd Henriksson. 

– Förhoppningsvis leder det här till bättre skolresultat, att barnen ska trivas bättre, men också prestera bättra, säger Linnea Östberg. 

Många olika satsningar

Totalt har Skolverket delat ut 44,5 miljoner till hälsofrämjande skolutveckling. Fyra kommuner i Kalmar och Kronobergs län har beviljats det nya stadsbidraget.

 Skolverket har beviljat pengar för många olika projekt och i Västerviks kommun har de fått bidrag för bland annat pulshöjande aktiviteter och yogapass.

På Fågelbäret har det fått pengar för att köpa in ipads för att alla eleverna i förskoleklassen ska kunna använda ett matematikprogram som en hjärnforskare tagit fram. I morgon kommer besöker SVT Nyheter Småland den skolan för att se hur det fungerar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.