Nicole Wångne vill att fler ska ”våga stå emot den kyla som finns”. Foto: privat

”På tiden med en mörkhyad lucia”

Uppdaterad
Publicerad

”Redan då kände jag att det var på tiden med en mörkhyad lucia” säger Nicole Wångne från Växjö som reagerat starkt på hatet mot en mörkhyad pojke klädd som lucia i en annonskampanj.

I Åhléns kampanj inför jul syntes en leende mörkhyad pojke i luciakläder. En bild som väckt starka reaktioner på sociala medier.

Efter den rasistiska hatstormen mot pojken i reklamen valde företaget att dra in kampanjen. Pojkens familj fick nog och ville att bilden skulle tas bort från varuhuskedjans Facebooksida.

Nicole Wångne ställde upp som kandidat till Sveriges Lucia 2008.

– Redan där och då kände jag att det var på tiden med en mörkhyad lucia. Att jag fick möjlighet att representera en grupp som inte är överrepresenterad och som kunde identifiera sig med mig kändes viktigt.

”Tvungen att skriva av mig”

Efter att hon läst om hatet mot pojken i reklamen skrev hon ett inlägg på Facebook.

– Jag var tvungen att skriva av mig, eftersom jag varit med i det här sammanhanget. Jag ville visa min ståndpunkt, berättar hon.

Hennes starkaste minne från när hon själv deltog i Sveriges lucia var när en mörkhyad flicka i tioårsåldern kom fram och sa ”kan du så kan jag också bli lucia”.

– Det var starkt och något jag alltid kommer att bära med mig.

Nicoles inlägg på Facebook har fått mycket kärlek.

– Jag har nog aldrig fått så många likes men samtidigt var det skrämmande att behöva skriva ett sådant inlägg. Det berör ju verkligen. Jag hoppas att fler våga stå emot den kyla som finns, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.