På Lindblomskolan i Hultsfred har man under året fått 75 nya elever. Mot slutet av vårterminen fanns en kö på 30 elever medan man väntade på nya moduler och sökte efter ny personal.
– Vi har jobbat på så snabbt vi kunnat, men det har inte varit normala omständigheter. När det gäller lokaler så tog leveransen av modulhusen tid, säger Lars Rosander (C), kommunstyrelsens ordförande i Hultsfred.
– Det har varit en utmaning för oss att få hit ny personal eftersom det har varit få behöriga lärare som sökt tjänsterna.
”Måste prioritera så att de får plats”
Skolverket tar fram riktlinjer för mottagande av nyanlända elever. Mats Wennerholm är undervisningsråd och han menar att kommuner måste finna alternativa lösningar för att ta emot skolbarn.
– Har man inte tillräckligt med behörig personal så får man tänka vidare, omstrukturera bland den befintliga och se vilka andra vuxna som kan vara lämpliga att samarbeta med under en övergångsperiod.
Men om man inte har tillräckligt med lokaler då?
– Lokaler finns ju, det handlar om hur man använder dem. Nyanlända barn har lika stor rätt som andra. Huvudmän och skolor måste prioritera så att de också får plats.
Får kompensera för missad kunskap
Det är svårt att säga hur bortfallen skolgång kommer att påverka barnen i framtiden eftersom de kommer med olika förutsättningar. En del har gått i skolan och andra inte alls. Men att det är negativt att missa flera månaders skola är en självklarhet, tycker Mats Wennerholm.
– Missad skolgång går inte att ta igen, tyvärr. Men i och med att man missat möjligheten att ge dem en ingång till skolan, så får skolan en ny utmaning i att kompensera för missade kunskaper.