Foto: SVT

Nya mötesplatsen för nyanlända tas emot väl

Uppdaterad
Publicerad

Nu har det gått en vecka sedan den nya mötesplatsen för nyanlända i Södertälje öppnade. Personal och nyanlända som SVT talar med är nöjda såhär långt.

Den nya mötesplatsen innebär att nyanlända nu kan sköta alla sina myndighetskontakter på ett och samma ställe.

– Det har gått bra den här första veckan, säger Niklas Åkerlund som är sektionschef på servicekontoret. Det flyter på för de nyanlända.

En administrativ första fas

Det är Migrationsverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Pensionsmyndigheten och Skatteverket som finns samlade på servicekontoret i Lunagallerian och som den nyanlände slussas emellan.

Pilotprojekten som redan genomförts på olika platser i landet har visat att tiden för kontakt med alla myndigheter, tack vare de nya mötesplatserna, har minskat från 3-4 veckor till 4 timmar.

Samma tidsvinning gör man nu i Södertälje, menar sektionschefen.

Kan det finnas några nackdelar med att de nyanlända slussas igenom så fort?

– Inte som jag kan se. Under den första fasen efter att man har fått uppehållstillstånd är det flera rena administrativa uppgifter som passar att göra under en och samma dag, säger Niklas Åkerlund.

Sektionschefen Niklas Åkerlund ser stora fördelar med den nya mötesplatsen. Foto: SVT

”Ett mycket bättre system”

Mohammad Nour som kom från Syrien för lite mer än ett år sedan och som just avslutat ett möte på mötesplatsen ser inte heller några nackdelar.

– Det här fungerar väldigt bra, säger han. Det tar bara några minuter vid varje myndighet. Det är ett mycket bättre system än tidigare, säger Mohammad Nour.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.