Den nya mötesplatsen innebär att nyanlända nu kan sköta alla sina myndighetskontakter på ett och samma ställe.
– Det har gått bra den här första veckan, säger Niklas Åkerlund som är sektionschef på servicekontoret. Det flyter på för de nyanlända.
En administrativ första fas
Det är Migrationsverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Pensionsmyndigheten och Skatteverket som finns samlade på servicekontoret i Lunagallerian och som den nyanlände slussas emellan.
Pilotprojekten som redan genomförts på olika platser i landet har visat att tiden för kontakt med alla myndigheter, tack vare de nya mötesplatserna, har minskat från 3-4 veckor till 4 timmar.
Samma tidsvinning gör man nu i Södertälje, menar sektionschefen.
Kan det finnas några nackdelar med att de nyanlända slussas igenom så fort?
– Inte som jag kan se. Under den första fasen efter att man har fått uppehållstillstånd är det flera rena administrativa uppgifter som passar att göra under en och samma dag, säger Niklas Åkerlund.
”Ett mycket bättre system”
Mohammad Nour som kom från Syrien för lite mer än ett år sedan och som just avslutat ett möte på mötesplatsen ser inte heller några nackdelar.
– Det här fungerar väldigt bra, säger han. Det tar bara några minuter vid varje myndighet. Det är ett mycket bättre system än tidigare, säger Mohammad Nour.