Lillhagaskolan inför tillfälligt mobilförbud

Uppdaterad
Publicerad

Lillhagaskolan förbjuder mobiltelefoner i skolan efter en rad händelser, bland annat bombhot, som skapat oro på skolan. – Vi vill inte att eleverna ska ha kontakt med andra utanför skolan, säger rektorn.

De senaste dagarna har en rad händelser ägt rum på Lillhagaskolan i Nykvarn. Så sent som igår hittades en lapp i skolkorridoren där det stod att en bomb skulle explodera på tisdagen klockan 10.30. Efter hotet, som senare visade sig vara falskt, utrymdes hela skolan.

– Jag såg någon gråta, det var väldigt jobbigt för de yngre, säger eleven Lukas Blomkvist.

Men efter oroligheterna har nu skolledningen bestämt sig för att få bukt med problemen genom att sätta in extra resurser de närmaste dagarna.

– Det är allt från att vi har ökat bemanningen i korridorerna så att vi har vuxna som strömmar igenom där hela dagen, och det gör vi i morgon och på fredag också. Vi har haft polisen på plats och vi har infört mobilförbud de här dagarna (onsdag, torsdag och fredag) för att skapa fokus på skolarbetet, säger tillförordnad rektorn Peter Forsberg.

På vilket sätt hjälper ett mobilförbud?

– Ja dels för att det i sig skapar studiero, och med tanke på det som hände i går (läs: bombhotet) vill vi inte att eleverna ska ha kontakt med andra utanför skolan.

Eleven Ofelia Bjurling är däremot skeptisk till mobilförbudet:

– Jag tycker det är lite konstigt, eftersom vi fortfarande har Ipads som vissa kan använda om de vill göra dumma saker, säger hon.

Rektorn försvar dock beslutet:

– Det är klart att det kan ske kontakter via Ipads, men detta var mer att vi ville ta bort störningsmomentet och skicka en signal till andra att det inte är okej att störa skolan genom att kontakta våra elever genom mobiltelefonerna för att uppbringa oro och otrygghet, säger Peter Forsberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.