Forskare ställer sig frågan om det här kan vara den sista med den, i branschen, så uttalade – unika – Scania-känslan. Bilden visar en prototyp av lastbilen. Foto: SVT/TT

Forskare: Är detta Scanias sista egna lastbil?

Uppdaterad
Publicerad

På tisdagen släpper Scania sin nya lastbil – den första på över 20 år. Det är företagets största satsning någonsin och lanseringen har stor betydelse för den fortsatta verksamheten i Södertälje. Nu ställer forskare sig frågan om detta är Scanias sista renodlade produkt.

Förväntningarna är stora inför vad Scania ska presentera på releasefesten i Paris under tisdagen. Den nya lastbilen är företagets största investering någonsin. 

Men samtidigt ställer sig många frågan om det här kan vara Södertäljeföretagets sista egna lastbil.

”Det är problematiken”

Sophie Nachemson-Ekwall, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, menar att företagets identitet kan vara hotad nu när Volkswagen äger både Södertäljeföretaget och MAN. 

– Tänk om man snart tror att man kan köpa MAN-lastbilar och ändå få Scaniakänslan till ett lägre pris. Det är där du har problematiken med att slå ihop MAN och Scania, kanske inte så mycket för att Scania drabbas utan för att MAN blir en ny Scania, säger hon.

Kallade det för fientligt uppköp

Det var 2014 som Volkswagen köpte upp hela Scania. Sophie Nachemson-Ekwall skrev sin avhandling om köpet och kallar det för ett fientligt uppköp. Hon menar att det nu, efter att den nya lastbilen lanserats, blir än mer viktigt att visa på lönsamheten för att den nya ägaren ska vilja ha kvar företagets bas i Södertälje. 

– Ju mer Scanias kunskap om hur man får fram Scaniakänslan blir del av det tyska industrisystemet, ju mindre blir det kvar av samarbetet mellan Södertälje och tekniska högskolor i närheten. Till slut så urholkas kompetensen, säger hon och fortsätter:  

–  Man måste ha väldigt långsiktiga perspektiv här. Därför är det viktigt att Scania varje dag står emot att för mycket kompetens flyttar ut från Södertälje – och det svenska lastbilsklustret.

Scania oroar sig inte

Men det är inget scenario som lastbilsjätten oroar sig för. 

–Vi har vårt centrum för teknisk utveckling och forskning i Södertälje, vi har mer än 3 000 personer som dagligen jobbar med att utveckla våra produkter och sätta dem på en nivå i världsklass och det kommer vi att fortsätta att göra. Det finns inga signaler i någon riktning som pekar på att det kommer att ändras, säger Anders Williamsson, inköpsdirektör på Scania.

Levererar växellådor

Samtidigt öppnar Scania upp för att man i framtiden kan utbyta alltmer kunskap inom Volkswagengruppen. Redan i dag levererar företaget bland annat växellådor till MAN. 

 – Det som eventuellt kan hända i framtiden är att några av teknikområdena skulle kunna tas om hand av andra delar inom Volkswagengruppen – för att göra det möjligt för oss att fokusera än mer på de teknikområden där vi känner att vi måste vara bäst, säger Anders Williamsson.

”Väldigt, väldigt viktigt”

Storägaren värnar bolagets identitet, menar Scania. 

– För Volkswagen är märket väldigt viktigt, hela deras varumärkesstrategi bygger på starka märken. Det är viktigt för oss och för våra kunder att veta vad man kan förvänta sig av en Scania, säger han.

Kan det vara den sista Scanialastbilen? 

– Det är inte så att de kommer sluta producera Scanialastbilar, men det ska mycket till för att vi om 10-20 år ska kunna hoppas vi ska kunna få en ny egen lastbil från Scania, säger Sophie Nachemson-Ekwall.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.