Från vänster: Motorvägsbron i Södertälje/ Ingenjörstrupper från Ing 2 i Eksjö byggde under en övning 1995 en bro över Bällstaån i Sundbyberg. Här tar sig en stridsvagn 122, Leopard, med soldater från A 3 i Hässleholm över den provisoriska bron. Foto: TT

Försvarsmakten: Möjligt att bygga en provisorisk bro i Södertälje

Uppdaterad
Publicerad

Efter broolyckan på E4/E20 i Södertälje så berättar nu Försvarsmakten om sina möjligheter att hjälpa till med en provisorisk bro – och varför det finns ett problem.

Sedan en lastbil på midsommarafton krockade in i motorvägsbron i Södertälje är det många läsare som har hört av sig och undrat om inte Försvarsmakten skulle kunna bygga en provisorisk bro över kanalen.

Några planer på en provisorisk bro finns i nuläget inte, men för SVT Nyheter berättar Peder Andersson, officer vid Göta ingenjörregemente (Ing 2) att det är fullt möjligt att snabbt bygga en pontonbro.

Motorvägsbron i Södertälje

– Visst kan vi det, vi vet precis hur vi ska bygga, säger Peder Andersson, som själv har varit i Södertälje tidigare och har koll på geografin.

Finns en nackdel

Enligt Peder Andersson så skulle det sannolikt handla om en pontonbro som skulle byggas ganska nära vattenytan. En sådan bro skulle snabbt kunna byggas i det fall Trafikverket kontaktade Försvarsmakten och bad om hjälp. Däremot finns det nackdelar med en provisorisk bro i Södertälje.

– Det handlar om kapaciteten, vid Södertälje passerar runt 40.000 fordon per dygn på en motorväg, men på en pontonbron måste hastigheten sänkas, säger Peder Andersson.

”Skulle behöva bygga flera broar”

Peder Andersson menar att hastigheten måste sänkas till 15–20 kilometer i timmen, något som gör att köer säkerligen skulle bildas på platsen.

– Vi kanske skulle behöva bygga flera broar för att klara det behovet som finns, säger han.

”Råder inga tvivel om att det går att bygga”

I övrigt finns det goda möjligheter att bygga en bro. Väganslutningar skulle kunna lösas, även om det då blir småvägar som trafiken måste ledas om på.

– Vi kan ju inte bygga en bro där E4/E20 går idag, eftersom där måste de (Trafikverket) jobba med reparationen, så då blir det mindre vägar.

Men hur blir det då med båttrafiken? Ja så länge det är en pontonbro som militären bygger så är det inga problem enligt Peder Andersson.

– En pontonbro är väldigt lätt att manövrera, en broöppning skulle kanske ta tio minuter, säger han och tillägger:

– Att det går att bygga råder det inga tvivel om.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Motorvägsbron i Södertälje

Mer i ämnet