Hon fick sommarjobba som konstnär

Uppdaterad
Publicerad

De unga företagarna blir fler och fler och i Södertälje har ungdomar fått sommarjobba med att utveckla sina egna idéer. Ida Cui hade tänkt sälja vattenflaskor men insåg under feriepraktiken att hon kan måla.

Södertälje kommun har köpt in ett koncept som heter ”Roligaste sommarjobbet”. Den här sommaren fick 30 ungdomar, som går i nian på högstadiet eller i ettan på gymnasiet, testa på att få jobba som entreprenörer.

Landade i färgtuben

En av de trettio är sjuttonåriga Ida Cui. Hon använder köket hemma i Östertälje som en konstateljé. När hon anmälde sig till feriepraktiken hade hon först tänkt sig att spendera sommaren med att sälja vattenflaskor.

– Men sedan så upptäckte jag att jag hade potential för att måla. Och det var väldigt roligt, säger Ida Cui.

Hon har alltid gillat att teckna och måla, men det har tidigare bara blivit av på bildlektionerna i skolan. Nu har hon på ett par veckor sålt ett tiotal tavlor till vänner och bekanta, och blivit kontaktad av en konstmäklare som sett hennes målningar på bilddelningsappen Instagram.

”En väldigt markant ökning”

Ida Cui är inte ensam om att vilja driva eget. Under de senaste fem åren har antalet unga företagare mellan 18 och 25 år ökat i såväl länet som i hela landet enligt stiftelsen Nyföretagarcentrum.  

– I den yngsta grupperingen från 18 till 25 år är ökningen av antalet företagare som störst, säger Harry Goldman som är VD på Nyföretagarcentrum. Och det är en väldigt markant ökning vi ser, säger han.

Harry Goldman menar att förklaringen ligger i att unga i dag har en annan attityd än tidigare generationers unga.

– Det handlar i grunden om att man inte ser lika stora hinder i dag, som den äldre generationen som är uppvuxen med bruksmentalitet och jantelag.

Framgång inspirerar

Ida Cui tror att det handlar om att unga påverkas av de många framgångsberättelser som sprids, bland annat i sociala medier.

– Jag tror att många unga har blivit inspirerade av framgångsrika människor och då vill man blir framgångsrik själv. Det är någonting som dagens samhälle har format, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.