Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur båtlivet i inre Maren sett under 1900-talet och hör om politikernas planer på en ny bro mellan Södertäljes stadskärna och Slussholmen. Foto: Kulturhistoriska föreningen Södertälje, Malin Mirsch/Systra ab

Inre Maren öppnar för båttrafik: ”Ska bidra till liv och rörelse”

Publicerad

Nu går politikerna vidare med planerna på en ny, högre bro som ska möjliggöra för fritidsbåtar att ta sig in i inre Maren igen.

– Det är en supertrevlig grej, som bidrar till ökad turism, handel och allmänt bara liv och rörelse, säger Alexander Rosenberg (M) ordförande i tekniska nämnden.

Under större delen av 1900-talet trafikerades inre Maren av båtar – under första tiden även större segelbåtar innan det byggdes en bilbro som försvårade för båtar med höga master. Mellan 1962 och 1993 fanns bilbron på plats.

Sen drygt 20 år tillbaka har det som från början var tänkt som en tillfällig gång-och cykelbro förhindrat allt form av båtliv i inre Maren.

Klart senast nästa sommar

Den politiska viljan har funnits längre att ändra på det och nu går politikerna i tekniska nämnden vidare med ett förslag om en ny, högre bro som ska vara på plats senast sommaren 2025.

– Södertäljeborna är väldigt måna om att ha en förbindelse här, det är många som kommer från östra sidan som vill ha närheten till tåget och vice versa, säger Alexander Rosenberg.

Båtar ska kunna lägga till

Att det blir en högre bro medför också för mindre fritidsbåtar att ta sig in och lägga till i inre Maren.

– Vi ser det som ett jättestor del i att få liv i centrum, vi har ju den möjligheten med Maren mitt i stadskärnan.

Kajen och hela området kring inre Maren ska nu under sommaren renoveras och förstärkas upp, parallellt med att det nya stora jättehotellet byggs.

Hör mer om planerna och hur båtlivet i inre Maren sett ut under 1900-talet i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.