Foto: SVT

Så ska nyanländas kötider hos myndigheter kortas

Uppdaterad
Publicerad

För att effektivisera nyanländas kontakt med myndigheter satsar regeringen nu på att samla flera myndigheter på samma plats. Ärenden som idag kan ta veckor ska istället ta några timmar.

Vardagen för en nyanländs etablering i Sverige består i många fall av en mängd möten med myndigheter – och väntetider på beslut som ska synkas med andra myndigheters beslut.

”Onödiga ledtider”

Efter ett pilotprojekt i fyra kommuner i landet där man samlat Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket under samma tak, bestämde regeringen på torsdagen att införa denna modell i stora delar av landet.

– Den nyanlände tvingas i dag gå ifrån till exempel SFI-utbildningen vid en mängd tillfällen för de olika träffarna med myndigheterna. Alla onödiga ledtider måste bort, säger arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson, i ett pressmeddelande.

Finns servicekontor i Södertälje

I Södertälje finns redan idag ett såkallat servicekontor där Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten är samlade. Men med det nya beslutet kan detta alltså utökas till fler myndigheter, bland annat Migrationsverket.

Oklart om Södertälje berörs

Än står det dock inte klart vilka kommuner som kommer att få denna möjlighet.

– Regeringen kan inte svara på vilka kommuner detta kommer införas i, det är myndigheterna som får avgöra, säger Ylva Johanssons pressekreterare, Louise Bjarke, i en kommentar till SVT Nyheter Södertälje.

– Men eftersom regeringen har satt ett mål om rejäl uppskalning, 45 000 nyanlända ska kunna ta del av detta, tror vi att en betydande del av kommunerna kommer ta del av detta.

Snabbare etablering

Målet med insatsen är att nyanlända snabbare ska etablera sig och komma i arbete eller studier. Genom att samordna kontakterna mellan berörda myndigheter vill regeringen korta väntetiderna, spara resurser och förenkla för individen.

– Den enskilde individen och samhället har mycket att vinna på att effektivisera de nyanländas myndighetskontakter i etableringsprocessen, säger Ylva Johansson.

Från veckor till timmar

I de tidigare försöksprojekten, där personal från de olika myndigheterna samarbetat, har man kunnat mäta att de nyanländas myndighetskontakter kortas från i genomsnitt tre till fyra veckor, till ungefär fyra timmar, uppger regeringen.

Projektet ska pågå fram till 31 december 2017.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.