Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Den interna påminnelsen ger väldigt mycket, att någon är dedikerad att checka av fakturaflödet” säger Therese Paulsen, koncernekonomichef på Telge. Foto: David Nilsson Hamne/SVT

Så har Telge bostäder minimerat påminnelsefakturorna

Uppdaterad
Publicerad

Medan Södertälje kommun de senaste åren haft skyhöga påminnelsekostnader för försenade fakturor – så har kommunala Telge-koncernen lyckats betydligt bättre.

– Det är en hygienfaktor att sakgranska fakturor, säger Therese Paulsen, koncernekonomichef på Telge.

För några år sedan låg Telge bostäders kostnader för inkasso och påminnelser på 10 000 kronor. Men de senaste åren har bolaget jobbat aktivt med att bli bättre på att ha koll på sina betalningar – och förra året låg kostnaderna på 60 kronor totalt. Hela Telge-koncernen betalade runt 20 000 kronor i fjol.

I somras kunde SVT avslöja att Södertälje kommun hade påminnelsekostnader på nära en kvarts miljon totalt för 2021 och 2022. Och även för kommunen så går utvecklingen åt rätt håll men man hamnade ändå på 125 000 kronor.

Hör mer i klippet om koncernens arbete med att få ner kostnaderna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.