Besöket hos frisören blev inte som Ellen Lång hade tänk, det slutade med en anmälan till ARN. Foto: Privat

Håret blev rött – Ellen fick rätt hos ARN

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler konsumenter anmäler företag till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. En av dem är Ellen Lång från Eskilstuna, som anmälde en frisör – och fick rätt.

– Jag är egentligen blond och skulle ljusa ner det mörka hår jag hade. Då blev håret rött. Det var skittråkigt, säger Ellen.

Hon berättar att frisören sa att håret skulle vila, och sedan skulle hon återkomma för att få ljusa slingor. Det skulle ingå i priset för den första behandlingen, eftersom Ellen inte var nöjd.

Ville inte återvända

Men sedan ska frisören ha ändrat sig och sagt att återbesöket skulle kosta 1800 kronor. Men Ellen ville inte återvända överhuvud taget eftersom hon inte tyckte att bemötandet var trevligt.

– Jag har gått till andra frisörer efter detta och ordnat upp håret, säger Ellen.

”Ett missförstånd”

Frisören menar dock att det hela är ett missförstånd. Salongen skriver till ARN att Ellen informerades inför den första behandlingen att det skulle krävas ytterligare en behandling för att få rätt färg på håret. Och frisören ska aldrig ha sagt att den andra behandlingen ingick i priset för den första.

ARN, som allt oftare ger konsumenten rätt, har dock valt att gå på Ellens linje. De skriver att det genom vittnesintyg är visat att Ellen inte var nöjd efter den första behandlingen och att frisören då sa att hon kunde komma tillbaka och få felet åtgärdat kostnadsfritt.

Anser att behandling ska fullföljas

ARN:s beslut blir därför att rekommendera salongen att fullfölja behandlingen utan kostnad.

Det är dock inte aktuellt för Ellens del eftersom detta hände för snart ett år sedan, och håret är i sin ordning igen.

– Beslutet känns på ett sätt onödigt, jag hade ju hellre sett någon slags kompensation för misstaget frisören gjort. Det har ju kostat mig pengar att försöka ordna deras misstag, säger Ellen Lång.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.