Ministern besökte i dag Nyköping för att manifestera den vikt regeringen lägger på projektet. Ostlänken har planerats i flera decennier, men arbetet har dragit ut på tiden och det är först i år man siktar på byggstart.
För att det ska kunna ske behöver miljödepartementet göra en tillåtlighetsprövning av projektet. En ansökan om det lämnades in redan hösten 2015. Men någon prövning är alltså inte klar.
Hög prioritet
Enligt miljöminister Karolina Skog är prövningen dock högsta prioritet för departementet.
– Det är den mest omfattande prövning vi kommer att göra på miljödepartementet, och den kommer att ta ganska lång tid. Men vi arbetar otroligt intensivt för att gå i takt med projektet, säger hon.
En katalysator
Trots att Ostlänken alltså inte ens börjat byggas, och att det inte är säkert att byggstarten blir av i år, har projektet redan påverkat utvecklingen i de kommuner den går igenom. Från Nyköpings kommun menar man att fler företag etablerat sig i kommunen och att flera stora byggprojekt startat på grund av just Ostlänken.
– Det är en katalysator för Nyköpings utveckling, vi behöver en järnväg som är tillförlitlig och som kortar restiden till Stockholm och Östergötland. Det gör att våra medborgare har lättare att få arbete på annan plats, men det attraherar också fler människor att komma hit, säger Christian Udin, ansvarig för Ostlänken-projektet i Nyköpings kommun.
Ostlänken
Ostlänken är en planerad ny dubbelspårig höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping. Sträckan är 15 mil och tåg ska kunna gå i upp till 320 kilometer i timmen på sträckan.
Källa: Trafikverket