Smedernas publikfest viktig på flera plan

Uppdaterad
Publicerad

Under tisdagskvällen hade Smederna säsongspremiär på Eskilstuna motorstadion och även fast resultatet inte gick med hemmalaget fanns en hel del annat att glädjas över.

Vi har tidigare rapporterat om Eskilstuna Smedernas tuffa ekonomiska läge och för att den här säsongen ska gå ihop sig är inte minst publikantalet en viktig faktor.

– Vi har sagt att vi behöver ha någonstans runt 3.500 till 4.000 personer på våra hemmamatcher, säger Larry Höjer, ordförande i Smederna.

Toppen av publikligan

Och tisdagskvällens premiär motsvarade förhoppningarna. För trots att man höjt biljettpriset från 170 till 200 kronor tog sig 4137 personer till Gröndal för att se Smederna ta emot Masarna från Avesta. Eskilstunalaget kan därför stoltsera med den största publiken från Elitseriens första omgång.

– Vi är definitivt nöjda. Jag vill tacka alla som kom, men vill samtidigt beklaga att det var en del tekniskt strul i våra kassor och logistiken vid parkeringen. Men nu vet vi att vi behöver jobba på det och det kommer att bli bättre, säger Larry Höjer.

Enskilda donationer

Men den senaste tiden är det inte bara en hög publiksiffra som bidragit till klirr i kassan för Smederna. En ”Swish-kampanj” har gjort att knappt 90.000 kronor kommit in till klubben.

– Pengarna kommer från alla möjliga, men vi har haft enskilda donationer på 20.000 kronor, säger Larry Höjer.

Än så länge är han dock försiktig med att ge några definitiva svar om hur klubbens ekonomi ser ut i stort.

– Jag vill inte uttala mig förrän vi tittat på intäkterna vi fick från premiären.

Rent sportsligt slutade dock premiären med förlust. Masarna tog hem matchen med 43 – 47.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.