2.142 kronor i abonnemangsavgift för tiden fram till sista juli 2014 och ytterligare 299 kronor i brytavgift. Det är kravet från telefonbolaget Ringia på Karin Harich svärfar som dog för tre veckor sedan.
Att vara död är inte nog skälig grund att annullera ett avtal, enligt Ringia.
– Orimligt och omoraliskt, tycker Karin Harich.
Svårt dement
Under slutet av sitt liv var Karins svärfar svårt dement. Någon gång de sista åren ingick han ett abonnemang med Ringia – men Karin har inte fått veta när.
– Jag frågade efter ett datum när han inträdde i det här avtalet, men det kunde dom inte ange till mig. De såg inte det i sitt system fick jag till svar. Tyvärr så blev ju min svärfar dement, säger Karin Harich.
I samband med att svärfadern efter nyår flyttade till ett ålderdomshem avbeställde hans gode man telefonabonnemanget. Men enligt Karin Harich berättade inte Ringia att det skulle kosta nära 2.500 kronor att bli av med avtalet.
Många anmälningar
SVT har tidigare rapporterat om tveksamheter kring Ringia. Konsumenter som ansetts sig lurade har anmält Ringia till polisen och Allmänna reklamationsnämnden, men också till Konsumentverket som just nu genomför en granskning.
Det handlar bland annat om personer som uppger att dom blivit kunder hos bolaget trots dom tydligt avböjt.
Anonymt svar
SVT har sökt talespersoner för Ringia för att ställa frågor om ärendet. Ringia svarar (anonymt) via ett kontaktformulär på sin hemsida att man vid dödsfall först bekräftar att ingen annan som är boende på samma adress vill ha kvar abonnemanget. En slutfaktura skickas sedan ut och abonnemanget stängs ner.
Hur går du vidare nu?
– Jag tänker bestrida fakturan. Och ifrågasätta etik och moral, säger Karin Harich.