Roma kulturklass är Sveriges enda grundskoleutbildning med inriktning på romsk kultur och romskt språk. Profilklassen startades för drygt 20 år sedan, med målet att få fler romer att gå till skolan och utbilda sig.
Men nu visar en granskning som Skolinspektionen gjort att det finns allvarliga brister i utbildningen.
– Alla elever får inte den undervisning de har rätt till och de får inte heller det stöd de behöver för att klara skolan, säger Anna Rydin på Skolinspektionen till SVT Nyheter Stockholm.
Följer inte skollagen
Enligt Skolinspektionens rapport finns det ingen som har koll på om eleverna får tillräckligt mycket undervisning i alla ämnen. Under vissa lektioner är det till och med oklart vilket ämne läraren pratar om.
Undervisningen är heller inte anpassad efter elevernas olika åldrar. I exempelvis matematik kan elever i årskurs 4 och årskurs 9 arbeta med en och samma uppgift.
Dessutom saknas det lokaler för idrott- och hälsa och slöjd. Det är oklart om eleverna ens får någon undervisning i de här ämnena.
– Då kan man inte säga att eleverna har en utbildning som är likvärdig den som elever får i andra skolor. Det är mycket allvarligt, för då följer man inte skollagen, säger Anna Rydin på Skolinspektionen.
Många underkända elever
Den bristfälliga undervisningen har lett till att 14 av 15 elever i årskurs 6-9 har fått underkänt betyg i mellan två till tio ämnen. I några av fallen i fem terminer i sträck.
– Stockholms kommun har skyldighet att se till att alla elever når minst godkänt betyg, så naturligtvis är det allvarligt när så många inte gör det, säger Anna Rydin.
Hög frånvaro
Varken föräldrar eller lärare i Roma kulturklass vill kommentera kritiken. Men Stockholms stad, som är ansvarig för utbildningen, riskerar nu att få betala 1,8 miljoner kronor i vite om inte bristerna åtgärdas.
– De romska eleverna har haft en väldigt hög frånvaro. Det är vårdnadshavarens skyldighet att eleven kommer till skolan och sedan är det vår skyldighet att se till att de blir godkända i samtliga ämnen, säger Adelinde Schmidhuber som är grundskolechef i Stockholms stad.
Utbildningstradition saknas
Det var först på 60-talet som romska barn tilläts gå i svensk skola. Många familjer saknar därför lång utbildningstradition.
– Vi har tagit för mycket hänsyn till den kulturella bakgrunden, det måste vi erkänna. Nu har vi skrivit brev till vårdnadshavarna där vi förklarar att de måste skicka sina barn till skolan, säger Adelinde Schmidhuber.
Stockholms stad har nu till den 27 januari på sig att åtgärda de brister som finns.